روسیه: اگر امریکا روسیه را 'کشور حامی تروریزم' معرفی کند، روابط دپلوماتیک را قطع می‌کنیم

قصر کرملن

خبرگزاری تاس روسیه به نقل از یک مقام ارشد این کشور روز جمعه ۱۲ اگست (۲۱ اسد) گفت که روسیه به ایالات متحده هشدار داده که اگر روسیه به عنوان "دولت حامی تروریزم" معرفی شود، روابط دپلوماتیک دو کشور به شدت آسیب خواهد دید و حتا ممکن قطع شود.

الکساندر دارچییف، رییس بخش امریکای شمالی وزارت خارجهٔ روسیه، گفته است که اگر سنای ایالات متحده طرح‌‌های را برای منزوی کردن روسیه مطرح کند، واشنگتن از نقطه بی‌بازگشت روابط بین دوکشور عبور خواهد کرد.

دو سناتور امریکایی که تلاش می‌کنند لایجهٔ را تصویب کنند که روسیه را به عنوان "دولت حامی تروریزم" معرفی کند، ماه گذشته از اوکراین بازدید کردند و با ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، در بارهٔ این لایحه گفتگو کردند.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه در مصاحبه‌ای مشترک با ریچارد بلومنتال، سناتور دموکرات، به خبرگزاری رویترز گفت که این لایحه روسیه را در "ردهٔ ایران، سوریه و کوریای شمالی" قرار می دهد. گراهام گفت او معتقد است که این لایحه به اتفاق آرا در سنای ایالات متحده حمایت خواهد شد.

دارچییف به تاس گفت که اگر این لایحه تصویب شود "جدی‌ترین آسیب جانبی را برای روابط دپلوماتیک دوجانبه به همراه خواهد داشت" که حتا ممکن سبب قطع روابط دو کشور شود.

او افزود: "به طرف امریکایی هشدار داده شده است." مقامات امریکایی تاکنون در مورد اظهار نظر نکرده اند.

پیش از این پارلمان لتویا به تاریخ ۱۱ اگست روسیه را به عنوان کشور حامی تروریزم معرفی کرد و از متحدان غربی خواست تحریم‌های گسترده‌تری را علیه مسکو اعمال کنند.