جنرال روسی پس از انتقاد از عملکرد فرماندهان ارشد نظامی برکنار شد

یک جنرال ارشد روسی می‌گوید که پس از گفتن حقیقت در مورد وضعیت وخیم خط مقدم جنگ در اوکراین به رهبری نظامی کشورش، از وظیفه برکنار شده است.

تورن جنرال ایوان پوپوف، که یکی از جزوتام‌های روسی را در جنوب اوکراین فرماندهی می‌کرد، در پیامی صوتی که توسط آندری گورولیوف، قانونگذار روسی منتشر شد، می‌گوید که نارسایی‌های فرماندهان ارشد نظامی، سربازان روسی را از پشت خنجر زده است.

او در پیام صوتی گفته است: "اردوی اوکراین نتوانست صفوف ما را در جبهه بشکند، اما فرماندهان ارشد ما از پشت به ما ضربه زدند و اردو را در سخت ترین و شدیدترین لحظه به طرز فجیعی سر بریدند."

پوپوف در مورد میزان بلند تلفات سربازان روسی در اثر حملات توپخانه‌ای نیروهای اوکراینی انتقاد کرده و از نبود سیستم مناسب برای دفع حملات توپخانه‎‌ای اوکراین و همچنین کمبود اطلاعات نظامی به مقامات مافوق خود شکایت کرده بود.

پوپوف، ۴۸ ساله گفت از زمانی که حقیقت را به فرماندهان اردو گفته است، با لحظه‌ای بحرانی روبرو شده است.

او افزود: "وضعیت سختی با روسای ارشد وجود داشت که در آن یا باید سکوت کرد و ترسو بود یا آن طور که هست گفت." او نگفت چه زمانی این شکایات را مطرح کرده بود.

این جنرال برکنار شده در پیام صوتی خود گفت: "من حق ندارم و نداشتم به نام همرزمان کشته شده‌ام دروغ بگویم، بنابراین تمام مشکلات موجود را بیان کردم."

مشخص نیست که این پیام چه زمانی ضبط شده است و مکان فعلی پوپوف نیز مشخص نیست. وزارت دفاع روسیه در مورد برکناری وی هنوز چیزی نگفته است.

چنین انتقاد از رهبری نظامی روسیه از سوی یک جنرال در کمتر از سه هفته پس از شورش گروه واگنر، اگر صحت داشته باشد، نشان دهنده ادامه نارضایتی در اردوی روسیه است.

ییفگینی پریگوژین، رییس گروه واگنر، به تاریخ ۲۳ جون با نشر مجموعه‌ای از ویدیوها و پیام‌های صوتی سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه روسیه، را متهم کرد که دستور حملهٔ راکتی بر پایگاه نظامیان این گروه را صادر کرده و افزود که نیروهایش اکنون شویگو را در یک شورش مسلحانه مجازات خواهند کرد. او به جنگجویان خود دستور داد تا به سمت مسکو حرکت کنند و از اردوی روسیه خواست که مقاومت نکنند.

اما یک روز پس از آن با میانجیگری لوکاشینکو با دولت روسیه توافق کرد و قرار شد تا دولت روسیه اتهامات علیه او را کنار بگذارد و او و سربازانش به بلاروس بروند.

پریگوژین از مقامات روسی، به خصوص از سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه، و والری گراسیموف، لوی درستیز قوای مسلح روسیه، به کرات انتقاد کرده و آنها را به "خیانت" متهم کرده و مسوول "ده‌ها هزار" کشته و زخمی جنگجویان روسی در اوکراین خوانده است.

ایوان پوپوف می‌گوید که آینده او اکنون نامشخص است.

او افزود: "روسای ارشد ظاهراً نوعی خطر را از جانب من احساس کردند و به سرعت و در عرض یک روز دستوری از وزیر دفاع گرفتند و از شر من خلاص شدند. من منتظر سرنوشتم هستم".