حملات میزایلی روسیه در نزدیکی یک میدان هوایی واقع در غرب اوکراین

پس از حملهٔ میزاییلی روسیه بر یکی از تاسیسات ترمیم طیاره در نزدیکی میدان هوایی Lviv اوکراین، آتش و دود غلیظ از این ورکشاپ به هوا بلند شد

یک مقام اوکراینی روز جمعه ۱۸ مارچ (۲۷ حوت) گفت که در اثر حملات میزایلی روسیه یک ورکشاپ ترمیم طیاره در میدان هوایی Lviv واقع در غرب اوکراین تخریب شده است.

اندری سادووی، شاروال شهر Lviv در یک پیام انستاگرام خود روز جمعه نوشته که حملات میزایلی روسیه که در ۸۰ کیلومتری مرز پولند صورت گرفته است،‌تلفات جانی را در پی نداشته است.

این حملات میزایلی روسیه در حالی صورت گرفته است که قرار است جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، با شی جین پینگ، رییس جمهور چین از طریق تماس تیلفونی در مورد آخرین تحولات اوکراین صحبت کند.

صحبت رهبران این دو کشور در حالی صورت می گیرد که ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، از رهبران جهان خواسته است تا کشورش را در برابر حملات تهاجمی روسیه که از سه هفته به این سو ادامه دارد، کمک کنند.

جین ساکی، سخنگوی قصر سفید، گفته است که حکومت ایالات متحده می‌خواهد بداند که آیا چین در مورد فراهم آوری کمک به روسیه در تهاجم نظامی آن کشور بر اوکراین،‌ تصمیم اتخاذ کرده است یا نه.

خانم ساکی افزود که تماس تلیفونی روز جمعه که در نتیجهٔ توافق دو کشور صورت گرفته است، فرصتی برای رییس جمهور بایدن است تا موقف همتای چینی اش را ارزیابی کند.

در همین حال، خبرگزاری فرانس پرس گزارش داده است که رییس جمهور امریکا در این تماس تیلفونی به رییس جمهور چین هشدار خواهد داد که اگر بیجینگ روسیه را در حملهٔ تهاجمی بر اوکراین کمک کند، آن کشور متقبل "هزینه هایی" خواهد شد.

پس از ماه نومبر ۲۰۲۱،‌این نخستین بار است که رهبران دو کشور با هم از طریق تیلفون صحبت خواهند کرد.

بن بست گفت و گو‌های صلح

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، مقام‌های اوکراینی را متهم به بن بست گفت و گو‌های صلح کرده است، اما افزود که مسکو آماده است تا از طریق اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، در صدد راه حل شود.

مقام های اوکراینی همواره گفته اند که آنها خواهان ختم جنگ از طریق گفت و گو با روسیه استند. اما تا حال در مورد اتهام رییس جمهور پوتین، تبصره نکرده اند.

اتهام جرایم جنگی علیه روسیه

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، معتقد است که روسیه "مقصر جرایم جنگی" در اوکراین است، زیرا قوای نظامی آن کشور غیرنظامیان را در آن کشور هدف حملات قرار داده است.

اتحادیهٔ اروپا نیز با نشر اعلامیه‌ای مسکو را پس از آن به به ارتکاب "خشونت‌های جدی و جرایم جنگی" متهم کرد که قوای روسی دو روز قبل یک تیاتر را در شهر ماریوپول اوکراین بمباردمان کرد. اما تا حال از تلفات احتمالی این حمله جزییاتی نشر نشده است.

در گذشته مقام‌های روسی، اتهام حمله بر غیر نظامیان اوکراینی را رد کرده و ادعا کرده اند که قوای "اوکراینی از غیر نظامیان به حیث سپر انسانی" استفاده کرده است.