تلاش برای جلب نیرو؛ روسیه حقوق سربازی را افزایش داد

روسیه در تلاش برای جلب نیرو و جلوگیری از بسیج اجباری دیگر، در چندین منطقه افزایش قابل ملاحظه‌ای را در معاش و پاداش سربازانی که برای جنگ در اوکراین ثبت نام می‌کنند، اعلام کرده است.

پس از تهاجم نظامی بر اوکراین در فبروری ۲۰۲۲ و تصرف بخش‌هایی از آن کشور، روسیه کمپاین‌های گستردهٔ نظامی را برای تامین قوا به هدف مقابله با عملیات ضد حملهٔ اوکراین و نیز نگهداری ساحات تصرف شده راه اندازی کرده است.

روسیه در مورد تلفات سربازان این کشور در جنگ علیه اوکراین گزارشی نداده است، اما در گذشته نیز افزایش دستمزد، راهی برای تکمیل کردن صفوف قطعات روسی بود که به دلیل درگیری‌های درازمدت و خونین خالی شده بودند.

در ماه سپتمبر، بی‌بی‌سی و سایت خبری مستقل مدیازونای روسیه گفتند که از زمان آغاز حمله به اوکراین، کشته شدن حدود ۷۰ هزار سرباز روسی را مستند کرده‌اند.

داوطلبانی که در اوکراین می‌جنگند فعلاً حقوق اولیه فدرال را که کم از کم ۲۰۰ هزار روبل که معادل دوهزار دالر می‌شود، دریافت می‌کنند، اما پاداش‌ها از یک منطقه تا منطقهً دیگر روسیه متفاوت است.

منطقهٔ نفت‌خیز خانتی مانسیسک در سایبریا در آغاز ماه اکتوبر اعلام کرد که حقوق سالانه سربازانی را که در اوکراین می‌جنگند به ۵.۲۷ میلیون روبل- بیش از پنج برابر میانگین ملی- افزایش می‌دهد.

افزون بر این، برای کسانیکه جهت خدمت سربازی و جنگ در اوکراین ثبت نام می‌کنند، ۲.۷ میلیون روبل پاداش وعده داده شده است.

منطقه مرزی بلگراد نیز در ماه جاری اعلام کرد که پاداش مردانی را که قبل از اول جنوری ۲۰۲۵ برای خدمت سربازی ثبت نام کنند از ۸۰۰ هزار روبل به سه میلیون روبل افزایش خواهد داد.

مسکو همچنین کمپاین گستردهٔ عامه را برای پیوستن به صفوف قوای نظامی آن کشور از طریق تلویزیون و پوسترها راه اندازی کرده و با پیشکش کردن امتیازات و مشوق‌ها، روس‌ها را برای خدمت عسکری ترغیب کرده است.

در منطقه مسکو، پوسترهای استخدام از تابستان امسال دستمزد سالانه ۵.۲ میلیون روبلی را برای خدمت در اردوی این کشور اعلام می‌کنند.

در منطقه کراسنودار جنوبی، مقامات حقوق خدمت در اردو را به ۱.۹ میلیون روبل در سال افزایش داده که تقریباً دو برابر حقوق گذشته است.

در منطقهٔ یامالو-ننتس قطب جنوب حقوق برای سربازان جدید تقریباً دو برابر شده و به ۱.۱ میلیون روبل در سال می‌رسد. اما در منطقهٔ مرکزی ماری‌ایل حقوق به ۵۰۰ هزار روبل در سال افزایش یافته است.

حقوق در داغستان، یکی از فقیرترین جمهوری‌های روسیه که در قفقاز واقع شده، به ۵۰۰ هزار روبل افزایش یافته است.

علاوه بر مزایای مالی، مسکو اقدامات دیگری را نیز برای افزایش جلب و جذب اتخاذ کرده است.

در ماه سپتمبر، پارلمان روسیه قانونی را تصویب کرد که براساس آن تعقیب جنایی کسانی که برای جنگ ثبت نام می‌کنند، معاف می‌شود.

خدمت عسکری برای مردان میان ۱۸ تا ۲۷ سال در روسیه اجباری است و جلب سربازی سال دوبار به مردان واجد شرایط فرستاده می‌شود.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.