عربستان دو نظامی آن کشور را به جرم 'خیانت' اعدام کرد

وزارت دفاع عربستان سعودی دو نظامی این کشور را که متهم به "خیانت" و ارتکاب جرایم دیگر بودند، اعدام کرد.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی SPA روز پنجشنبه ۱۴ سپتمبر (۲۳ سنبله) به نقل از بیانیۀ وزارت دفاع آن کشور، گزارش داد که این دو نظامی- یک پیلوت نظامی و یک خوردضابط اردو - در سال ۲۰۱۷ بازداشت و به اتهام خیانت و عدم حفاظت از منافع ملی و ارز‌ش‌های نظامی به اعدام محکوم شدند.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی همچنین گفته اند که این دو نفر به محکمهٔ مربوطه ارجاع شده بودند و به اتهامات خود اعتراف کردند.

در این بیانیه جزییاتی در مورد جرایم آنان ذکر نشده است. اما اردوی عربستان در سال ۲۰۱۷ به شدت درگیر جنگ با حوثی‌های مورد حمایت جمهوری ایران در یمن بود.

پیش از این عربستان در سال ۲۰۲۱ سه سرباز را به اتهام "خیانت به کشور" و "همکاری با دشمن" اعدام کرد.

عربستان سعودی به دلیل سابقه نقض حقوق بشری خود تحت نظارت فزایندۀ جهانی قرار گرفته است. گروه های حقوق بشر، از جمله عفو بین الملل، با استناد به اتهامات مربوط به شکنجه و محاکمه‌های ناعادلانه، از ریاض خواسته‌اند تا استفاده از مجازات اعدام را متوقف کند.

عفو بین‌الملل هفته گذشته اعلام کرد که عربستان در سال جاری میلادی ۱۰۰ نفر و در سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۹۶ نفر را اعدام کرده است. این بالاترین رقم ثبت شده در ۳۰ سال گذشته است.

محمد بن سلمان، ولیعهدعربستان سعودی یک اجندای اصلاحات تحت نام چشم انداز ۲۰۳۰ را دنبال می‌کند که هدف آن تبدیل کردن این کشور شاهی به یک ایستگاه تجارت و سیاحت جهانی است.

با آنهم، مقامات در عربستان به دلیل سابقۀ حقوق بشری مورد انتقاد قرار دارند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری رویترز استفاده شده است.