عربستان سعودی یک شهروند امریکا را اعدام کرد

عربستان سعودی روز چهارشنبه ۱۶ اگست (۲۵ اسد) یک شهروند امریکا را اعدام کرد که به شکنجه و کشتن پدراش محکوم شده بود.

خبرگزاری سعودی پرس گزارش داد که بیشوی شریف ناجی نصیف در ریاض اعدام شد.

این کشور شاهی برای تطبیق احکام اعدام همواره مورد انتقاد قرار می‌گیرد. گروه‌های حقوی بشری می‌گویند که تطبیق مجازات مرگ تلاش عربستان برای به نمایش گذاشتن اجندای اصلاحات اقتصادی و اجتماعی این کشور را تضعیف می‌کند.

بر اساس معلومات محکمه، نصیف پدر مصری‌اش را پس از ضرب و شتم خفه کرده و کشته و سپس اعضای بدن او را قطع کرده بود. او همچنان برای تلاش به کشتن یک مرد دیگر در حالی که مواد مخدر استعمال کرده بود نیز متهم بود.

این خبرگزاری در مورد نوعیت این اعدام معلومات نداده اما عربستان سعودی در گذشته سربریدن را در زمان تطبیق مجازات به مرگ به کار برده است.

ایالات متحده تا زمان نشر این گزارش در این خصوص ابراز نظر نکرده است.

اما پیش از این، ویدانت پتیل، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا گفته بود: "ما در مورد این گزارش‌ها آگاهی داریم و وضعیت را نظارت می‌کنیم، اما معلومات مشخصی در این خصوص نداریم."

او افزود که یک مقام قنسولگری ایالات متحده بار آخر در ماه جولای با نصیف ملاقات کرده بود.

بر اساس گزارش سازمان سعودی اروپا در امور حقوق بشر و یک گروه دیگر مستقر در بریتانیا، پس از آنکه شاه سلمان در سال ۲۰۱۵ قدرت را در عربستان به دست گرفت، تا اکنون بیش از ۱۰۰۰ حکم اعدام در این کشور تطبیق شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانس‌پرس بر مبنای گزارش‌های رسانه‌ دولتی عربستان، در جریان سال جاری تا اکنون ۹۱ نفر در این کشور اعدام شده اند.

سال گذشته در این کشور از اعدام ۱۴۷ نفر در حالی گزارش شد که یک سال پیش از آن تنها ۶۹ حکم اعدام در این کشور شاهی تطبیق شده بود.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به کرات گفته است که کشور‌اش تطبیق مجازات اعدام را کاهش می‌دهد.

او در یک مصاحبهٔ در سال ۲۰۲۲ گفت که به جز برای مجازات قتل و تلاش برای کشتن چندین نفر، در دیگر موارد حکم اعدام تطبیق نخواهد شد.