آستن: امریکا پایگاه‌های وابسته به ایران را در سوریه آماج حمله قرار داد

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده (تصویر از آرشیف ایالات متحده)

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده،‌ روز یکشنبه ۱۲ نومبر (۲۱ عقرب) گفت که نظامیان امریکایی دو پایگاه وابسته به ایران را در سوریه آماج حملات قرار دادند.

اردوی ایالات متحده در کمتر از سه هفتهٔ گذشته برای سومین بار پایگاه‌هایی را هدف حملات قرار داده است که به باور مقامات امریکایی، با ایران مرتبط استند.

مقام‌های امریکایی به این باور اند که ایران گروه‌های متعددی را در منطقه حمایت می‌کند که مسوول افزایش حملات بر ضد نیروهای ایالات متحده در شرق میانه می‌باشند.

آستن با نشر اعلامیه‌ای گفت:‌ ''نیروهای ایالات متحده در پاسخ به حملات دوامدار بر ضد پرسونل ایالات متحده در عراق و سوریه،‌ امروز حملات دقیقی را بر پایگاه‌هایی واقع در شرق سوریه انجام دادند که توسط گروه‌های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استفاده می‌شدند."

به گفتهٔ آستن، این حملات بر ضد تاسیسات و خانه‌های امن به ترتیب در نزدیکی شهر‌های ابوکمال و میادین انجام شدند.

پیش از این، ایالات متحده به تاریخ ۲۶ اکتوبر دو پایگاه وابسته به تهران را در سوریه هدف قرار داد. مقامات وزارت دفاع امریکا گفتند که این دو پایگاه توسط گروه‌های وابسته به ایران استفاده می‌شدند.

به تعقیب آن،‌ طیاره‌های جنگی امریکا به تاریخ هشتم نومبر دیپو‌های تسلیحات مرتبط به ایران را در شرق سوریه هدف قرار داد. ارزیابی‌های واشنگتن حاکی از آن است که دو حملهٔ گذشته، موجب تلفات به گروه‌های وابسته به ایران نشدند.

ایالات متحده گفته است که هدف این حملات جلوگیری از حملات به نیروهایش در عراق و سوریه می‌باشد. به گفتهٔ‌ مقامات امریکا، از ۱۷ اکتوبر تا حالا بیش ۴۵ حمله بر نیرو‌های ایالات متحده در عراق و سوریه صورت گرفته است که در نتیجهٔ این حملات، ده‌ها پرسونل ایالات متحده زخمی شده اند.

افزایش حملات بر نیروهای ایالات در هفته های اخیر با منازعهٔ جاری میان اسراییل و گروه حماس مرتبط است. گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بالای اسراییل حملات را انجام داد که به گفته مقامات اسراییل، سبب کشته شدند ۱۲۰۰ نفر شد و تندروان حماس ۲۴۰ نفر دیگر به شمول شهروندان خارجی را گروگان گرفتند.

پس از حملهٔ هفتم اکتوبر گروه حماس بر اسراییل، نظامیان اسراییلی بدون وقفه حملات هوایی، زمینی و دریایی را بر نواز غزه راه اندازی کرد و تا حالا ادامه دارد. مقامات صحت غزه گفته اند که در اثر حملات اسراییل، تا حالا بیش از ۱۱‌هزار و ۱۰۰ نفر کشته شده اند که شامل بیش از ۴۰۰۰ هزار کودک می‌شود. حملات پیهم اسراییل سبب خشم در کشور‌های شرق میانه شده و گروه‌‌های وابسته به ایران، از واشنگتن انتقاد می‌کنند.

در حال حاضر، نزدیک به ۲۵۰۰ نیروی ایالات متحده در عراق و نزدیک به ۹۰۰ نیروی دیگر در سوریه مستقر اند. استقرار نیروهای امریکایی در عراق و سوریه بخشی از تلاش‌ها برای جلوگیری از ظهور مجدد گروه دولت اسلامی است.