چین و آسترالیا روی حل اختلافات تجارتی گفتگو می‌کنند

ما ژایوسو، معاون وزیر امور خارجهٔ چین، روز چهارشنبه ۱۲ اپریل (۲۳ حمل) برای گفتگو با مقامات آسترالیایی وارد شهر سدنی آسترالیا شد.

در شش سال گذشته، این نخستین سفر یک مقام ارشد حکومت چین به آسترالیا است. در همین حال هر دو کشور بر سر حل اختلاف روی واردات جو از آسترالیا به چین توافق کرده اند.

روابط بین دو کشور در سال ۲۰۱۷ به دلیل نگرانی‌های فزاینده در مورد ادعای مداخله چین در امور داخلی آسترالیا پرتنش شد.

سفر ما ژایوسو جدید ترین نشانهٔ بهبود روابط دپلوماتیک بین كانبیرا و بيجينگ پس از سال ها اختلافات است.

در ماه مى سال ۲۰۲۰، چین برای مدت پنج سال تعرفه‌های گسترده گمرکی را بر واردات جو آسترالیا اعمال کرد که باعث اختلال در تجارت به ارزش یک میلیارد دالر در سال شد.

دیوید اولسن، رییس ملی شورای تجاری آسترالیا-چین، به روز چهارشنبه به شبکه نشراتی آسترالیا گفت که دیدار آقای ژایوسو نشان‌دهندهٔ تغییر در سیاست خارجی چین است.

او گفت: "فکر می‌کنم استراتیژی‌هایی را که چین در چند وقت اخیر در برابر آسترالیا اتخاذ کرده، کارا نبوده است. این حالت همراه با محیط کاملاً خصمانه برای چین در سطح جهانی، در حال حاضر باعث شده است که چین در اولویت‌های خود تجدید نظر کند. می‌خواهد با دنیا حرف بزند. می‌خواهد در روابط باز شود. باید این کار را از منظر اقتصادی انجام دهد."

پنی وانگ، وزیر امور خارجهٔ آسترالیا، روز سه شنبه به خبرنگاران در کانبیرا گفت، امیدوار است اختلافات تجاری اخیر به زودی پایان یابد.

چین تا کنون بزرگترین شریک تجاری آسترالیا است. تقاضای چین برای منابع طبیعی، به ویژه سنگ آهن، عنصر کلیدی در تولید فولاد، پشتوانهٔ رونق اخیر اقتصادی آسترالیا بوده است.