بزرگترین فضاپیمای جهان هنگام آزمایش منفجر شد

استارشیپ، بزرگترین فضاپیمایی که برای فرستادن فضانوردان به مهتاب، مریخ و فراتر از آن طراحی شده بود، روز پنج شنبه ۲۰ اپریل (۳۱ حمل) دقایقی پس از نخستین پرواز آزمایشی منفجر شد.

این فضاپیمای بدون خدمه ساعت ۸:۳۳ صبح به وقت محل از استاربیز، مرکز پرتاب فضایی شرکت اسپیس‌اکس در بوکا‌چیکای ایالت تکزاس ایالات متحده به فضا پرتاب شد اما پس از چهار دقیقه منهدم شد.

ایلن مسک، موسس و رییس شرکت فضایی خصوصی اسپیس‌اکس آزمایش امروز را موفقیت آمیز توصیف کرد زیرا به گفتهٔ او با وجود این انفجار، استارشیپ تقریباً تمامی مراحل را دقیق انجام داد؛ مراحلی که باید برای فرستادن انسان به مریخ و در زمان نشستن و برخاستن از این سیاره دقیقاً انجام شود. اما با وجود این، از نظر تخنیکی، این فضاپیما برای بردن انسان به مریخ هنوز راه زیادی را باید بپیماید.

مسک در تویتی گفت: "پرتاب آزمایشی هیجان انگیز استارشیپ را برای تیم اسپیس‌اکس تبریک می‌گویم! چیزهای زیادی برای پرواز آزمایشی بعدی در چند ماه آینده آموختیم."

ادارهٔ ملی تحقیقات فضایی امریکا (ناسا) استارشیپ را برای انتقال فضانوردان به مهتاب در اواخر سال ۲۰۲۵ انتخاب کرده است که بنام ماموریت آرتمیس سوم نامیده می‌شود. این نخستین بار پس از برنامه اپولو در سال ۱۹۷۲ خواهد بود که فضانوردان امریکایی به روی مهتاب پیاده می‌شوند.

بیل نلسن، رییس ناسا پرواز آزمایشی را به اسپیس‌اکس تبریک گفته و افزود: "هر دستاورد بزرگ در طول تاریخ مستلزم خطرات محاسبه شده نیز بوده است، زیرا خطرات بزرگ پاداش بزرگی را به همراه دارد."

اولین ماموریت برنامه‌ریزی‌شده برای این فضاپیما سفر به دور ماه به همراه مسافر است. برای سفر به مریخ هم تاریخ‌های مختلفی اعلام شده که سال ۲۰۲۶ یکی از آن‌هاست.

ظرفیت فضاپیمای استارشیپ که قرار است انسان را به مریخ ببرد، به اندازهٔ فضای یک طیاره مسافربری بزرگ است.

فضاپیمای استارشیپ دارای قابلیت چندین بار استفاده را دارد. این فضاپیما زمانی که روی راکت قرار بگیرد، به ارتفاع ۱۲۰ متر می‌رسد و می‌تواند در هر بار تعداد زیادی فضانوردان را به سمت مریخ ببرد. این فضاپیما همچنین قادر است ۱۵۰ هزار کیلو محموله را به مریخ حمل کند.