توقف صدها لاری تجارتی در تورخم به تاجران افغان و پاکستانی زیان اقتصادی وارد کرده است

حکومت پاکستان تا تاریخ ۳۱ جولای گرفتن مدارک ورود موقت را برای رانندگان افغان الزامی کرد.

صدها موتر باری مملو از میوه‌های تازه و شکر از اول اگست به این طرف به خاطر نداشتن اسناد ورود موقت در تورخم توقف داده شده که به گفتۀ برخی رانندگان به دلیل شدت گرما میوه‌ها فاسد می‌شود.

موترهای برابری از افغانستان خربوزه، تربوز و انگور و از پاکستان شکر بارگیری کرده است.

حکومت پاکستان تا تاریخ ۳۱ جولای گرفتن مدارک ورود موقت را برای رانندگان افغان الزامی کرد که به گفتۀ مقامات تا اکنون تنها ۲۰ درصد رانندگان این مدرک را گرفته اند.

مالکان و رانندگان موترهای باربری به تاریخ ششم اگست، در یک نشست خبری در مرکز رسانه‌ای لندی کوتل گفتند که موترهای زیادی در تورخم توقف داده شده است که هیچ وسیله نقلیه به دلیل شدت ازدحام نمی‌تواند حرکت کند.

آنان با اشاره به اینکه بیش از ۱۵۰۰ موتر باربری در تورخم توقف داده شده از هر دو حکومت طالبان و پاکستان خواستند تا این مشکل را حل کنند.

شیرین آغا از افغانستان که مدارک ورود موقت دارد، اما به دلیل ازدحام در تورخم گیر کرده است، می‌گوید: "از دوم اگست اینجا در ازدحام گیر کرده ام و همه انگورهایم خراب شد."

به گفتۀ وی، دیده است که بار شکر یک راننده پاکستانی، بر اثر گرما از بین رفته است. او تاکید کرد: "ما از حکومت پاکستان می‌خواهیم که دفتری را در تورخم ایجاد کند تا یک راننده بتواند اسناد موقت بگیرد".

خان جان الکوزی، رییس اتاق تجارت مشترک افغانستان و پاکستان در کابل به صدای امریکا گفت که به رانندگان زمان داده شد تا اسناد ورود موقت را تهیه کنند. او افزود که تاکنون نزدیک به ۱۵۰۰ راننده افغان و به بیش از ۱۰۰۰ راننده پاکستانی این مدارک را گرفته اند.

الکوزی گفت که به تمام شرکت‌های ترانسپورتی گفته اند که رانندگان فاقد اسناد ورود موقت، میوه و سبزیجات بارگیری نکنند، اما به گفتۀ وی هر کسی خودسرانه بار کرده، مسوولیت به دوش خودش است.

او افزود: "بنابراین ما همچنان اصرار داریم که تمام رانندگان افغان مدارک موقت دریافت کنند، زیرا عدم انجام این کار ضرر بزرگی برای همه طرف‌ها است."

اقبال افریدی، نمایندۀ مردم خیبر در پارلمان پاکستان گفت که چند روز پیش در مجلس گفت تا دفاتر در تورخم ایجاد شود، زیرا افغانستان و پاکستان در زمینه تجارت برای یکدیگر ارزش زیادی دارد و این دو کشور بازار بزرگی برای تجارت یکدیگر اند.

پیش از این حکومت پاکستان در ماه مارچ سال روان به رانندگان افغان و کمک‌رانندگان دستور داده بود تا ۳۱ جولای مدارک ورود موقت را بگیرند، زیرا پس از آن نمی‌توانند وارد تورخم شوند.