رهبر محصلین معترض: محمد یونس، برنده جایزه صلح نوبل، باید حکومت موقت بنگله‌دیش را رهبری کند

محمد یونس، اقتصاددان بنگله‌دیشی که برنده جایزه صلح نوبل است، درحال حاضر در اروپا به سر می‌برد

محصلین معترض در بنگله‌دیش روز سه‌شنبه ششم آگست (۱۶ اسد) گفتند که آنان از داکتر محمد یونس، برنده جایزه صلح نوبل، حمایت خواهند کرد تا رهبری حکومت موقت آن کشور را بر عهده بگیرد.

این اظهارات محصلین بنگله‌دیشی یک روز پس از آن بیان شد که شیخ حسینه، صدراعظم پیشین آن کشور، استعفا و از کشورش فرار کرد. به تعقیب فرار حسینه، اردوی بنگله‌دیش مسوولیت آن کشور را به دوش گرفت و اعلام کرد که حکومت موقت را تشکیل می‌دهد.

ناهید اسلام، رهبر اصلی ''محصلین ضد تبعیض" در یک پیام ویدیویی گفت: ''ما تصمیم گرفته‌ایم که حکومت موقت ایجاد شود که در آن داکتر محمد یونس، برندهٔ جایزهٔ نوبل، جایزه مشهور بین‌المللی که به طور گسترده قابل قبول است، مشاور ارشد باشد.''

جنرال وقار الزمان، لوی درستیز بنگله‌دیش، روز دوشنبه در برنامه تلویزیونی دولتی گفت که شیخ حسینه از سمت صدارت آن کشور استعفا کرده و اردو حکومت موقت را تشکیل خواهد داد.
قرار است این نظامی ارشد بنگله‌دیش روز سه‌شنبه ششم اگست با رهبران محصلین ملاقات کند.

یونس ۸۴ ساله،‌ یک اقتصاددان محبوبی است، زیرا کارکرد او از طریق فراهم‌آوری قرضه‌های کوچک، میلیون‌ها نفر را در بنگله‌دیش از فقر نجات داد. اما وی با خصومت حسینه نیز مواجه شد، زیرا صدراعظم پیشین بنگله‌دیش، او را به ''مکیدن خون'' مردم فقیر متهم می‌کرد.

حسینه ۷۶ ساله که از سال ۲۰۰۹ میلادی تا پنجم اگست ۲۰۲۴ در قدرت باقی ماند، در انتخابات ماه جنوری به تقلب در انتخابات متهم شد. در ماه‌های اخیر،‌ میلیون‌ها بنگله‌دیشی در جاده خواهان کناره‌گیری وی از کرسی صدارت شدند.

آصف محمود، یکی از رهبران محصلین، در صفحه فیسبوک خود نوشته است که ''ما به داکتر یونس اعتماد داریم."

یونس در حال حاضر در اروپا به سر می‌برد. یکی از همکاران نزدیک یونس ناوقت دوشنبه گفت که اردوی بنگله‌دیش تا حالا از داکتر یونس تقاضا نکرده که رهبری حکومت موقت را بر عهده بگیرد.