نتایج ابتدایی انتخابات سویدن؛ راست‌گرایان ضد مهاجرت پیشتاز اند

نتایج ابتدایی انتخابات عمومی روز یکشنبه ۱۱ سپتمبر (۲۰ سنبله) در سویدن نشان می دهد که احزاب راست‌گرای ضد مهاجرت جایگاه قوی داشته و به نظر می‌رسد که برای اولین بار در نزدیک به یک دهه، قدرت را در دست گرفته و حکومت را تشکیل دهند.

آرای حدود پنج درصد حوزه‌های انتخاباتی هنوز شمارش نشده، اما طبق نتایج اولیه، احزاب راستگرا ۱۷۵ کرسی از جمله ۳۴۹ کرسی در پارلمان را به دست آورده اند.

آرای پستی از بیرون کشور که از نظر تاریخی به نفع جناح راست گرایش داشته اند، هنوز شمارش نشده است و به گفتۀ مسوولان، شمارش کامل آرا تا روز چهار شنبه زمان دربر خواهد گرفت.

در صورت تایید این نتایج، مهاجرت به سویدن در حالی دشوارتر خواهد شد که تهاجم روسیه بر اوکراین و تغییرات اقلیمی در افریقا مردم را مجبور به فرار به اروپا کرده است.

ناظران سیاسی می گویند که اولف کریسترسن، رهبر میانه‌رو احتمالاً در تشکیل حکومت اقلیت‌ها با حمایت از دموکرات‌های ضد مهاجرت، که در آستانۀ تبدیل شدن به بزرگترین حزب راستگرا قرار دارند، صدر اعظم خواهد شد.

انتظار می‌رود که حزب راستگرا که برتری‌جویان سفیدپوست نیز از بنیان‌گذاران آن اند، به گونۀ رسمی در موقف اپوزیسیون باقی بماند، و بسیاری از رای ‌دهندگان و سیاستمداران در سویدن از سهمگیری این حزب در دولت ناراحت اند.

ناظران می گویند، چیزی که بعید است تغییر کند، مسیر سویدن به سمت عضویت در ناتو است که پس از اقدامات روسیه در اوکراین و همچنین برنامه‌های سویدن برای افزایش هزینه‌های دفاعی، از حمایت گسترده‌ای برخوردار است.

ماگدالینا اندرسن، صدراعظم برحال سویدن که هنوز قدرت را واگذار نکرده است، در ماه مارچ متعهد شد که در واکنش به وخامت اوضاع امنیتی در اروپا پس از آنچه مسکو "عملیات ویژه" خود می نامد، بودجه نظامی سویدن را به دو درصد تولید ناخالص داخلی افزایش دهد.

به تعقیب آنکه کریسترسن در سال ۲۰۱۷ رهبری میانه روها را بدست گرفت، دموکرات ها به طرف راست و چپ دوری کردند اما او به تدریج روابط بین حزبی را پس از شکست در انتخابات ۲۰۱۸ تعمیق بخشید. دموکرات های سویدن پس از آن به طور فزاینده ای به عنوان بخشی از جریان اصلی راست تلقی می شوند که برخی از سیاست ها مانند کنار گذاشتن برنامه های خروج از اتحادیه اروپا را تعدیل کردند.

کریسترسون اکنون احتمالا برای تدوین برنامه اقتصادی خود با مشکل مواجه خواهد شد زیرا تورم به بالاترین حد خود در حدود سه دهۀ اخیر رسیده است، قیمت انرژی در حال افزایش است و دموکرات های سویدن با طرح اصلی سیاست کاهش سود او مخالف اند.

نتایج اولیه نشان می‌دهد که دموکرات‌های سویدن ۲۰.۶ درصد آرا را به دست آورده‌ اند که نسبت به انتخابات قبلی ۱۷.۵ درصد افزایش نشان می دهد.