به زلزله زدگان در سوریه و ترکیه هزاران سرپناه اضطراری ساخته می‌شود

یک موسسهٔ‌غیر انتفاعی موسوم به"سرپناه بهتر" ۵۰۰۰ سرپناه اضطراری را که می تواند در ظرف کمتر از شش ساعت بسته بندی و آمادهٔ استفاده باشد، زلزله‌زدگان ماه فبروری در ترکیه و سوریه فراهم می‌کند.

در زلزله ۷.۸ به مقیاس ریکتر بیش از ۵۲ هزار نفر در ترکیه و سوریه کشته شدند. بر اساس آمار دفتر ریاست جمهوری ترکیه، تقریباً ۳۰۰ هزار ساختمان در این کشور یا فروریخته یا به شدت آسیب دیده است.

جوهان کارلسون، رییس موسسهٔ سرپناه بهتر، گفت است که تا حالا هوا در ترکیه سرد و مرطوب است و مردم به محل بود و باش در امکان خشک و گرم نیاز دارند. او افزود: "مردم در داخل موترهای شان در سرک ها و مخروبه ها می خوابند از همین جهت نیاز مبرم به سرپناه است."

این سازمان غیرانتفاعی با حمایت آیکیا، بنیاد دیگر خیریهٔ سویدنی، تا اکنون به ۳۵۰ خانواده در ولایت هتی سرپناه فراهم کرده است.

ابراهیم تیمور تاش، رییس دفتر محلی سازمان بین المللی مهاجرت در ولایت هتی، گفت: "این نوع سرپناه گرم است. با در نظر داشت سرمای زمستان، برای بیجاشدگان بهتر است. آنها داخل خیمه استند و امروز ما همچنین صحبت هایی با آنها داشتیم و آنها بابت کیفیت آن و سیستم دیوارهای این سرپناه کاملاً خوشحال بودند."

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید ترکیه در مناطق زلزله‌زده حدود ۲۰۰ هزار خانه اعمار می‌کند

این سرپناه ها تا سرمای منفی ۲۰ درجه سانتی گراد و تا گرمای ۵۰ درجه سانتی گراد مقاوم اند.

سازمان غیر انتفاعی بشری سرپناه بهتر در سال ۲۰۱۰ در شهر استکهلم، سویدن، تاسیس شد تا سرپناه مصوون را به بیجاشدگان از مناطق جنگزده و آفت‌زده فراهم کند.

اریک استنبرگ، استاد در دانشگاه معماری کی تی ایچ استکهلم، می‌گوید که مشکلی که باقی می‌ماند این است که هر بنای موقتی به سرعت ماندگار می شود، حتا اگر این بناها فقط خیمه باشد.

از سال ۲۰۱۵ سازمان سرپناه بهتر بیشتر از ۸۰ هزار سرپناه به برنامه‌های اضطراری، بحران و انکشافی در بیشتر از ۸۰ کشور فراهم کرده است.

اما وقتی این سازمان با فاجعه طبیعی گسترده مثل زلزلهٔ ترکیه و سوریه مواجه می شود، ۵۰۰۰ سرپناه به تناسب نیازمندی به صدها هزار سرپناه مثل یک قطره در اوقیانوس است.

موسسه سرپناه بهتر ۵۰۰۰ سرپناه را در انبار خود در پولند نگه داشته است و کارمندان این موسسه اکنون مشغول تولید و تحویل ۵۰۰۰ سرپناه دیگر به ترکیه و سوریه استند.