سویدن به ترکیه: با عضویت ما در ناتو توافق کنید

حکومت جدید سویدن با تاکید بر تعهدات کشورش در مورد جلوگیری از فعالیت‌های تروریستی گروه های دهشت افگن از خاکش علیه ترکیه، از آن کشور خواست که عضویت سویدن را در پیمان ناتو تایید کند. ترکیه از سویدن خواسته است که به نگرانی‌های امنیتی انقره رسیدگی کند.

اولف کرسترسون، صدر اعظم جدید سویدن به روز سه ‌شنبه هشتم نومبر (۱۷ عقرب) در حالی به تعهدات استکهلم در مورد مقابله با تهدیدات دهشت‌افگنی علیه ترکیه تاکید کرد که حکومت او به دنبال کسب موافقت ترکیه برای عضویت سویدن در ناتو است.

آقای کرسترسون گفت: "حکومت من به تاریخ سوم ماه نومبر، تصمیم گرفت که از صندوق امانتی ضد تروریستی ناتو با یک میلیون دالر امریکایی حمایت کند. به همین دلیل است که می‌خواهم به همه ترک‌ها اطمینان خاطر بدهم، سویدن به تمام تعهداتی که در قبال ترکیه در مقابله با تهدید دهشت افگنی قبل از عضویت در ناتو و به عنوان متحد آینده انجام داده است، عمل خواهد کرد و تفاهم‌نامهٔ سه جانبه بین ترکیه، سویدن و فنلند را به طور کامل اجرا خواهیم کرد."

سویدن و فنلند پس از حملهٔ نیروهای روسی به اوکراین در ماه فبروری، از ترس اینکه ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه مبادا بر آنان نیز حمله کند، سیاست های دیرینهٔ عدم تعهد نظامی خود را کنار گذاشتند و درخواست عضویت در ناتو را دادند.

اما ترکیه که در سال ۱۹۵۲ به ناتو پیوست، هنوز با عضویت فنلند و سویدن به ناتو توافق نکرده است. حکومت ترکیه سویدن و تا حدی فنلند را به نادیده گرفتن نگرانی های امنیتی خود متهم کرده است.

حکومت رجب طیب اردوغان، رییس ‌جمهور ترکیه، سویدن و فنلند را تحت فشار قرار می ‌دهد تا از افرادی حمایت نکنند که انقره آنان را تروریست می‌داند، از جمله اعضا و حامیان حزب کارگران کردستان یا پی کی کی، و افرادی که مظنون به سازماندهی کودتای ناکام سال ۲۰۱۶ در ترکیه استند.

اردوغان گفت: "سویدن برای حفظ امنیت خود خواهان عضویت در ناتو است و ما می‌خواهیم سویدنی را ببینیم که از نگرانی های امنیتی ما حمایت کند."

رییس ‌جمهور ترکیه از تعهد حکومت جدید سویدن به اجرای تعهداتی که در یک تفاهم‌نامه مشترک بین ترکیه، سویدن و فنلند قبل از نشست ناتو در ماه جون توافق شده بود، استقبال کرد، اما گفت که کشورش می خواهد شاهد "گام های مستحکم" باشد.

اردوغان علاوه کرد: "سویدن باید جلو سو استفاده سازمان‌های تروریستی مثل پی کی کی، حزب اتحاد دموکراتیک، واحدهای مدافع خلق کرد سوریه، جنبش گولانیست و داعش را از محیط دموکراتیک کشورش بگیرد. آرزوی ما این است که عضویت سویدن در ناتو پس از اجرای کامل تفاهم‌نامه سه جانبه تحقق یابد و ابعاد اتحاد به روابط دوستی چند صد ساله ما افزوده شود."

حکومت جدید سویدن نه تنها در قبال پی کی کی ، بلکه در قبال گروه شبه نظامی کرد سوریه و شاخه سیاسی آن موضع سخت‌تری اتخاذ می‌کند. ترکیه واحد‎های مدافع خلق را به عنوان بازوی سوری پی کی کی می داند.

حدود ۱۰۰ هزار کرد در سویدن زندگی می کنند و تقریبا ۱۵هزار کرد در فنلند بود و باش دارند.

تمامی ۳۰ کشور عضو ناتو باید پروتوکول الحاق فنلند و سویدن را برای پیوستن به ناتو رسماً تصویب کنند. تنها پارلمان های ترکیه و هنگری تا کنون در مورد عضویت سویدن تصمیم نگرفته اند.

هفته گذشته، ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو به ترکیه سفر کرد و از این کشور خواست که نگرانی های خود را کنار بگذارد و تاکید کرد که همسایگان شمال اروپا به اندازه کافی برای رفع نگرانی های انقره تلاش کرده اند.