پارلمان سویس پیشنهاد انتقال تسلیحات سویسی به اوکراین را رد کرد 

مجلس نمایندگان پارلمان سویس روز پنجشنبه اول جون (۱۱ جوزا) پیشنهاد انتقال تسلیحات ساخت سویس به اوکراین را رد کرد.

شورای ملی سویس در بیرن، پایتخت این کشور، با ۹۸ رای موافق و ۷۵ رای مخالف، جلو این ابتکار یکی از کمیته‌های این شورا را گرفت.

ژان لوک ادور، از حزب مردم سویس که اکثریت کرسی‌های شورای ملی این کشور را در دست دارد گفت که پذیرفتن این ابتکار به معنی تعهد به یک جانب جنگ روسیه و اوکراین بوده و بی‌طرفی سویس را نقض می‌کند.

رای گیری در این خصوص در حالی در شورای ملی سویس راه اندازی شد که آلن برست، رییس جمهور سویس، در نشست مجمع سیاسی اروپایی در ملدووا با ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، ملاقات کرده و در مورد انتقال ابزار جنگی گفتگو کرد.

سویس از دیر زمانی بی‌طرفی نظامی خود را حفظ کرده است. این کشور محاط به خشکه ۸.۸ میلیون نفوس دارد و خدمت سربازی برای مردان در آن اجباری است.

اما بی‌طرفی این کشور در مورد جنگ اوکراین، سبب بحث‌های داغ شده است.

این کشور ثروتمند با وجود آنکه عضویت اتحادیهٔ اروپا را ندارد، مانند سایر کشورهای اروپایی بر روسیه تعزیرات وضع کرده است.

با وجود فشار‌ها از سوی متحدین و اوکراین، سویس تا اکنون اجازه نداده است که هیچ کشوری تسلیحات ساخت این کشور را به اوکراین بفرستد.

سویس تا اکنون تقاضاهای مشخص آلمان، اسپانیا و دنمارک را در خصوص فرستادن تسلیحات سویسی به اوکراین رد کرده است.

رییس جمهور سویس گفته است که در جریان ملاقات در مالدووا، نشست پرباری در مورد وضعیت در منطقه و کمک‌های بشری و بازسازی با زیلینسکی داشت.

او گفت که اوکراینی‌ها موقف سویس را درک می‌کنند و آماده است در هر زمانی به اوکراین سفر کند. با آنهم او افزود که در مورد آنچه که در اوکراین اتفاق بی‌افتد بی‌تفاوت نبوده و قویاً در کنار اوکراین می‌ایستد.