حملهٔ هوایی سوریه سبب کشته شدن هفت 'جهادی' در شمالی آن کشور شد

شماری از تندروان گروه حیات تحریر الشام سوریه (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

یک گروه ناظر حقوق بشر سوریه روز جمعه ۲۵ اگست (سوم سنبله) گفت که در اثر حملات هوایی حکومت سوریه هفت ''جهادی'' در شمال آن کشور کشته شدند.

دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا گفته است که این حملهٔ هوایی در حالی صورت گرفته است که درگیری‌ها و خشونت در آخرین پایگاه مخالفان ضد حکومت بشارالاسد، رییس جمهور سوریه، افزایش یافته است.

دیدبان حقوق بشر سوریه گفت: "هفت جنگجو از [گروه] حیات تحریر الشام در دو بمباران توسط رژیم [بشارالاسد] در ولایت حلب کشته شدند.''

گروه "حیات تحریر الشام" وابسته به شبکهٔ القاعده است که بخش‌هایی از ولایت ادلب و همچنین بخش‌هایی از ولایت‌های مجاور آن به شمول لاذقیه، حما و حلب را کنترول می کند.

دیدبان حقوق بشر سوریه گفته است که نظامیان سوریه در وهلهٔ نخست یک موتر نظامی گروه حیات تحریر الشام را در غرب ولایت حلب هدف قرار داد.

به گفتهٔ این ناظر حقوق بشر، هنگامیکه موتر دومی برای انتقال کشته شدگان و زخمیان آمد، حملهٔ هوایی دوم صورت گرفت و شمار تلفات افزایش یافت.

بر اساس گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه، ولایت ادلب در هفته‌های اخیر شاهد افزایش خشونت‌ها بوده و طیاره‌های بی‌سرنشین روسیه نیز تندروان گروه حیات تحریر الشام را در مناطق تحت کنترول‌شان هدف حملات مرگبار قرار داده است.

رامی عبدالرحمان، رییس دیدبان حقوق بشر سوریه به تاریخ ۲۱ اگست (۳۰ اسد) گزارش داد که شمار کشته شدگان حملات هوایی روسیه بر آخرین پایگاه شورشیان ضد حکومت سوریه در شمال آن کشور به ۱۳ شورشی ضد دمشق افزایش یافته است.

به گفتهٔ عبدالرحمان، در حملات هوایی روسیه دست کم ۱۳ جنگجوی سوری و غیر سوری" از گروه جهادی حیات تحریر الشام کشته شدند."

وزارت دفاع سوریه روز چهارشنبه گفت که اردو و نیروی هوایی روسیه پس از حملات مکرر به بخشهایی از ولایت‌های تحت کنترول دولت، چندین حمله هوایی و توپخانه‌ای علیه پایگاه ''تروریست ها" در نزدیکی حلب، لاذقیه و حما انجام داند.

مسکو از سال ۲۰۱۵ میلادی در جنگ سوریه دخیل بوده و از حکومت بشارالاسد، رییس جمهور آن کشور، حمایت کرده است. روسیه حکومت سوریه را در قسمت بازپس گیری مناطقی کمک کرده است که در جریان جنگ ۱۲ ساله به کنترول نیروهای شورشی ضد دمشق افتاده است. نیروهای روسیه بار‌ها منطقهٔ ادلب سوریه را هدف حملات قرار داده است.

در عین روز، در اثر حملهٔ گروه حیات تحریر الشام یک نظامی سوریه کشته و یک غیرنظامی دیگر در ولایت لاذقیه زخمی شد.

جنگ سوریه پس از آن در سال ۲۰۱۱ میلادی آغاز شد که حکومت بشارالاسد، رییس جمهور آن کشور، تظاهرات مسالمت‌آمیز ضد حکومتی را با خشونت سرکوب کرد.

منازعهٔ سوریه حالا پیچیده شده است. در جنگ داخلی سوریه که قدرت‌های خارجی را نیز به خود کشاند،‌ بیش از ۵۰۰ هزار نفر کشته شدند و میلیون‌ها نفر دیگر یا در داخل آن کشور آواره شده اند و یا مجبور به ترک کشور‌شان شدند. در جنگ سوریه، زیربنا‌ها و صنعت آن کشور نیز ضربهٔ شدید را متحمل شده است. روسیه و ایران از حکومت به رهبری بشارالاسد در سوریه حمایت می‌کنند.