ادارهٔ کردها در شمال‌شرق سوریه جنگجویان خارجی داعش را محاکمه می‌کند

جنگجویان محبوس داعش

مقام های کردی تحت حمایت ایالات متحده در شمالشرق سوریه از تصمیم خود مبنی بر محاکمه کردن صدها تندرو خارجی داعش که در بازداشت به سر‌ می‌برند، خبر داده اند.

مقام های کردی تحت حمایت ایالات متحده در شمالشرق سوریه از تصمیم خود مبنی بر محاکمه کردن صدها تندرو خارجی داعش که در بازداشت به سر‌ می‌برند، خبر داده اند.

مقامات گفته اند که اعضای خارجی داعش که از چندین سال به اینسو در توقیف آنان به سر می‌برند، به زودی به اتهام جرایم علیه بشریت و جنایت جنگی محاکمه خواهند شد.

بیش از ۱۰ هزار تندرو داعش زمانی توقیف شدند که جنگجویان این گروه در سال ۲۰۱۹ توسط نیروهای کردی که ازحمایت ایالات متحده برخوردار اند، شکست خورد.

بر اساس اظهارات مقامات محلی، تصمیم محاکمهٔ اعضای داعش در سوریه پس از آن گرفته شد که کشورهای اصلی آنان گفتند نمی خواهند این زندانیان به کشورهای شان برگردند.

خالد عمر، وکیل مدافع در شمالشرق سوریه، به صدای امریکا گفت: "بر اساس قوانین حقوق بشری بین المللی، این افراد حق دارند محاکمه شوند. آنها دیگر نمی توانند بدون محاکمه در زندان باشند."

ادارهٔ تحت رهبری کردهای سوریه در داخل و خارج سوریه توسط هیچ کشور و نهادی به رسمیت شناخته نشده و این امر دریافت حمایت بین المللی برای پیش بردن روند محاکمه را با مشکل مواجه می سازد. با وجود این آزمون‌ها، مقامات محلی کرد می‌گویند که آنها به برپایی محاکمه منصفانه مظنونین داعش متعهد اند.

متخصصین می گویند که سازمان های حقوقی بین المللی ممکن در برپایی این محاکم سهم بگیرند.

ولید چولی، پژوهشگر مرکز مطالعات الفرات، گفت: "جامعه بین المللی، به خصوص گروه‌های حقوق بشری، باید در راه اندازی این محاکمه کمک کنند. در واقع ملل متحد باید کمک با چنین تلاش را رهبری کند."

مقام های کرد می‌گویند چون اعضای داعش به ارتکاب جنایت علیه مردم سوریه متهم اند، روند محاکمه باید در سوریه صورت گیرد. باشندگان شمالشرق سوریه نیز از راه اندازی محاکمه در سوریه طرفداری می‌کنند.

امیرا هیسو، باشنده شمالشرق سوریه، گفت: "آنها مردم را اینجا قربانی کردند. ما خواستار محاکمه آنها در اینجا استیم، زیرا آنها اینجا مرتکب جنایت شدند."

عبدالسلام عبدو، باشنده دیگر شمالشرق سوریه، گفت: "ما یقینا از این محاکمه حمایت می کنیم. ما همچنین امیدواریم جامعه بین المللی بتواند تا زمان برپایی محاکمه از آنها حراست کند."

روند برخی از محاکم از قبل آغاز شده و تا اکنون معلوم نیست که آیا پیامدهای این محاکم مورد پذیرش مقام های بین المللی و حکومت‌ها واقع می گردد یا خیر.