کرد ها: روسیه پایگاه ضد گروۀ دولت اسلامی در سوریه اعمار مینماید

دخالت رسمی نظامی مسکو در بحران سوریه با بمبارد مواضع گروه های شورشی سوریه آغاز شد.

نقش فزایندۀ روسیه در آیندۀ نظامی سوریه بعد از آن افشا گردید که مقامات مسکو این ادعای قوای کردی را رد کرد که روسیه می خواهد یک پایگاه نظامی را در یک شهر عمدتأ کرد نشین درشمال غرب سوریه اعمار نماید.

قوماندانان کردی می گویند قوای روسیه رزمندگان محلی کردی را برای جنگ در مقابل دولت اسلامی آموزش خواهند داد. مقامات نظامی بیان داشتند که همین حالا نظامیان روسی با وسایط زرهی به طرفداری از حکومت سوریه در نزدیکی شهر عفرین در شمال غرب سوریه مستقر هستند.

قوماندانان گروه قطعه حفاظت مردمی کردی (وای پی جی) روز سه شنبه گفتند این حرکت بعد از آن صورت گرفت که معامله یی بین مسکو و آنها در ختم هفته قبل انجام شد.

ریدور خلیل سخنگوی این گروه به آژانس خبر رسانی رویترز گفت که این درنوع خود نخستین می باشد. ویدیویی که از طرف اژانس خبری سپاتنیک روسی به نشررسیده تصاویر عساکر و تانکهای روسی را در عفرین نشان میدهد.

عکس العمل روسیه

اما مقامات دفاعی روسیه گفتند که عساکر روسی که در آنجا مستقر اند بخشی از "مرکز مصالحۀ ملی" میباشند که آتش بس محلی را بین جناح های در جنگ در آنجا تأمین مینماید. کرملین میگوید که آنکشور قصد اعمار و ایجاد پایگاه نظامی را ندارد.

روسیه که همواره از بشارالاسد رئیس جمهور سوریه حمایت نموده است از سال ۲۰۱۱ به اینطرف در جنگ سوریه دخیل گردیده است.

دخالت رسمی و مستقیم نظامی مسکو در بحران سوریه زمانی در اواخر سال ۲۰۱۵ آغاز گردید که طیارات جنگی مسکو یک حملۀ شدید هوایی را بر گروه های شورشی سوریه در تمام آنکشور انجام داد.

مداخلۀ روسیه به تقویت قوای اسد بخصوص در جنگ حلب کمک نمود. قوای حکومتی سوریه و متحدین آنها شورشیان را در ماه دسمبر سال ۲۰۱۶ از آن مناطق بیرون راندند.

موقف ترکیه

نومان کورتولموس معاون صدراعظم ترکیه در عکس العمل به انکشافات اخیر در عفران گفت کشورش به "منطقۀ تروریستی و دولت تروریست" اجازه نخواهد داد تا در شمال سوریه ایجاد گردد. هدف وی گروۀ (وای پی جی) کردی است.

ایالات متحده نیز حد اقل دو پایگاۀ نظامی در مناطق تحت کنترول شورشیان در شمال سوریه اعمار نموده است که حدود یک هزار مشاور امریکایی تلاش میورزند تا جنگجویان محلی را برای جنگ در مقابل گروۀ دولت اسلامی آماده بسازند.

اما تحلیل گران مگویند حضور روسها در مناطق کرد نشین قوانین بین المللی را نقض نمی کند.

گزارش: صدای امریکا

برگردان: احد عزیززاده