خوشبینی ها در دور تازۀ مذاکرات صلح سوریه

ستفن دی میستورا، نمایندۀ ویژۀ ملل متحد برای سوریه

دور تازۀ مذاکرات صلح سوریه، به میزبانی نمایندۀ خاص ملل متحد، امروز در ژنیو برگزار میشود. ستفن دی میستورا، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد برای سوریه امروز اعلام داشت که هیئت حکومت سوریه نیز در این نشست، حضور می یابد.

ستفن دی میستورا، نمایندۀ خاص ملل متحد در امور سوریه، در حالی که برای برگزاری هشتمین دور مذاکرات صلح سوریه آمادگی میگرفت، گفت، با وجود برخی نگرانی ها از بابت خشونت های اخیر، او به این باور است که لحظۀ حقیقت فرارسیده است.

آقای دی میستورا، که خوشبین معلوم میشد، امروز در ژنیو گفت: "ما شاهد ظهور اجماع بین المللی استیم، و باید این پروسه را جامۀ عملی بپوشانیم تا مردم سوریه بتوانند آزادانه در مورد آیندۀ شان تصمیم بگیرند."

قبل از این، اختلاف نظر ها میان مخالفین رئیس جمهور اسد، به نفع او تمام شده بود، اما برای نخستین بار در مذاکرات ژنیو، یک هیئت واحد از تمام جناح های مخالف حکومت، نمایندگی خواهد کرد. آنان میخواهند که اسد در آیندۀ سوریه، هیچ نقشی نداشته باشد.

تغییر پالیسی امریکا

قصر سفید میگوید که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا و همتای روس او، ولادیمیر پوتین، در مکالمۀ تلیفونی هفتۀ گذشته، بر اهمیت مذاکرات ژنیو تأکید کرده اند.

سخنگوی رئیس جمهور ترمپ گفته که با شکست خوردن داعش، امریکا کمک های نظامی خود به گروه های دخیل در جنگ را کاهش میدهد.

امریکا در جنگ علیه گروه داعش، تا کنون از برخی گروه های محلی در سوریه حمایت نظامی کرده و به آنها سلاح و مهمات فراهم آورده است.

سارا هاکبی ساندرز، سخنگوی قصر سفید، به روز دوشنبه گفت پلان طوریست که با آغاز فروپاشی گروه داعش، حمایت امریکا نیز از برخی گروه های مشخص کاهش یابد. خانم ساندرز افزود: "ما در موقعیتی استیم که فراهم آوری تجهیزات نظامی برای گروه های مشخص را متوقف سازیم. اما به این معنا نیست که از هرنوع حمایت آن گروه ها دست برداریم."

ترکیه، گروه کـرد های سوریه، موسوم به وای پی جی را یک گروه تروریستی قلمداد میکند، و بار ها از امریکا خواسته که دست از حمایت آن بردارد.

رجب طیب اردغان، رئیس جمهور ترکیه امروز سه شنبه گفت که صحبت هفتۀ گذشته اش با رئیس جمهور ترمپ، بعد از دیر مدتی، برای نخستین بار، بازتاب دهندۀ تشابه نظر بین دو متحد ناتو بود و هفتۀ جاری باز هم دو رهبر صحبت تلیفونی خواهند داشت.

با اینهم، قصر سفید تأیید نکرده که ترمپ به اردغان کدام وعده ای داده باشد. وزارت دفاع امریکا نیز دیروز گفت که بر امداد نظامی به کرد های سوری تجدید نظر میکند، اما گفت که توقف کامل حمایت نظامی، مربوط به شرایط جنگی خواهد بود.