سوریه اتهامات "کشتار جمعی و سوختاندن اجساد" را رد کرد

آرشیف: نمای زندان صیدنایا دمشق برگرفته شده از ستلایت

سوریه روز سه شنبه اتهامات ایالات متحده، مبنی بر کشتار جمعی افراد و سوزاندن اجساد آنان را در یک زندان حومۀ دمشق شدیداْ رد کرده آن را "دروغ" و "ساختگی" خواند.

وزارت خارجۀ ایالات متحده روز دوشنبه گفت که حکومت بشارالاسد در "زندان مخوف صیدنایا" روزانه حدود ۵۰ نفر را اعدام کرده و بعداً اجساد آنان را در کوره می سوزاند.

وزارت خارجۀ سوریه گفت که ادعاها یک "توطیۀ جدید هالیوودی" است تا "مداخلۀ ایالات متحده را در سوریه توجیه کرده و بااستفاده از ادعاهای دروغین، بهانۀ برای تهاجم نظامی بتراشد."

ستوارد جونز، معاون موقت وزیرخارجه در بخش شرق میانه، روز گذشته گفت که بسیاری از اجساد پس از اعدام سوختانده می شوند تا "میزان کشتار جمعی را مخفی دارند."

در اعلامیه یی روز سه شنبه دمشق آمده است "اتهامات ادارۀ ایالات متحده علیه حکومت سوریه مبنی بر موجودیت کوره آدم سوزی در زندان صیدنایا، مثل استفاده از بم های بیرلی و سلاح کیمیایی، به طور مطلق دروغ است."

ادعا های تازه زمانی علیه حکومت اسد صورت می گیرد که ادارۀ دونالدترمپ، گزینه های خود را در سوریه تحت غور قرار داده است.

وزارت مالیۀ ایالات متحده گفت که بااستناد "به حملات بی حد سوریه علیه افراد ملکی"، هرگونه سرمایۀ پنج سوری شامل پسران کاکا/مامای بشارالاسد، و پنج شرکت سوریه را که در ایالات متحده موجود باشد، "راکد ساخته و هرگونه معاملۀ مالی با آنان منع" کرده است.

موقفگیری ملل متحد

ستیفن دوجاریک، سخنگوی ملل متحد روز سه شنبه گفت که آن نهاد نمی تواند به طور مستقل گزارش ایالات متحده را در مورد اعدام و سوزاندن افراد در زندان دمشق تصدیق کند.

آقای دوجاریک گفت که دمشق "به تکرار گزارش ها را رد می کند" و تقاضای خود را مبنی بر بررسی و تفتیش از زندان ها و بازداشتگاه ها که ادعا می شود هزاران زندانی هدف رفتار ظالمانه قرار می گیرند، تکرار کرده است.

اما، این سخنگوی ملل متحد می گوید "نهاد های مختلف ملل متحد به طور منظم نقض حقوق بشر را در سوریه ثبت و گزارش داده اند که شامل شکنجه در زندان ها می باشد."

این درحالیست که یک کارمند نظامی اردوی سوریه که اکنون با مخالفین اسد پیوسته است می گوید گزارش وزارت خارجۀ ایالات متحده در بارۀ زندان صیدنایا "متعجب کننده" نیست.

جنگ سوریه که وارد ششمین سال خود شده است تخمین می شود که ۴۰۰ هزار کشته به جا گذاشته و نیمی از نفوس آن کشور در داخل و خارج از سوریه بیجا شده اند.