تایوان: طیاره‌ها و کشتی‌های چین از 'خط وسطی' عبور کردند

تمرینات نظامی چین در تنگهٔ تایوان پس ازسفر ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان امریکا به تایوان آغاز شد

وزارت دفاع تایوان روز جمعه پنجم اگست (۱۴ اسد) گفت که ۶۸ طیاره و ۱۳ کشتی جنگی چین در جریان تمرینات نظامی از "خط وسط" عبور کردند.

وزارت دفاع تایوان با نشر اعلامیه‌ای این عملکرد چین را محکوم کرده است.

در این اعلامیه آمده است که" [ما] اردوی کمونیست را به دلیل عبور قصدی از خط وسطی تنگه [تایوان] محکوم می کنیم."

خط وسطی یک مرز غیررسمی در وسط تنگهٔ تایوان موقیعت دارد که چین و تایوان را از هم جدا می کند، اما بیجینگ از روز پجنشبه به این سو در این منطقه تمرینات نظامی گسترده را آغاز کرده است.

تمرینات نظامی چین پس از آن در این منطقه آغاز شد که با وجود هشدار‌های پیهم بیجینگ، ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده، از تایوان دیدار و با مقام‌های ارشد جزیره خود مختار ملاقات کرد.

در همین حال، پلوسی که حالا در جاپان به سر می برد در جریان سفرش به این کشور گفت که ایالات متحده به چین اجازه نخواهد داد که تایوان را منزوی کند.

پس از دیدار قانونگذاران ایالات متحده به شمول ننسی پلوسی از تایوان، چین تمرینات نظامی را در نزدیکی تایوان راه اندازی کرد و چندین میزایل بالستیک را به آب‌های اطراف تایوان پرتاب کرد. راه اندازی تمرینات نظامی چین با انتقادهای شدید و محکومیت امریکا، جاپان و اتحادیهٔ اروپا مواجه شده است. اما بیجینگ هنوز هم به این تمرینات نظامی خود ادامه داده است.

رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده همچنان افزود که هدف سفرش به کشورهای آسیایی تغییر وضعیت موجود در منطقه نیست.

پیش از سفر خانم پلوسی به تایوان، هووا چونینگ، سخنگوی وزارت خارجۀ چین، گفته بود که او نباید از تایوان دیدن کند و "در صورت نادیده گرفتن علایق امنیتی و حاکمیت ملی چین، امریکا بهای این کار را خواهد پرداخت".

بر اساس قانونی که از سوی کانگرس ایالات متحده تصویب شده است، امریکا استقلال تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما متعهد است تا آن جزیره را در زمینۀ دفاع از خود کمک کند. چین همواره از حمایت حکومت ایالات متحده از تایوان شدیداً انتقاد کرده است.

چین همواره ادعا کرده است که جزیره تایوان بخشی از خاک این کشور است و در صورت نیاز با استفاده از زور آنرا به قلمرو اصلی چین ملحق خواهد کرد.

بخشی معلومات این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.