تاجیکستان نه منظون را در ارتباط به حمله مرگبار در نزدیکی مسکو دستگیر کرده است

یک منبع امنیتی تاجیکستان روز جمعه ۲۹ مارچ (۱۰ حمل) گفت که حکومت آن کشور نه مظنون را در ارتباط به حمله دسته جمعی در سالون کنسرت واقع در نزدیکی مسکو، پایتخت روسیه، دستگیر کرده است.

مسوولیت حمله مرگبار در این سالون کنسرت را گروه دولت اسلامی (داعش) برعهده گرفته است.

در حملات جمعه گذشته که مرگبارترین حمله در دو دهه گذشته در روسیه به شمار می‌رود، چهار فرد مسلح که شهروندان تاجیکستان بودند و توسط نیروهای روسیه دستگیر شده اند، به روی اشتراک کنندگان آتش گشودند.

علاوه بر آن، هفت مظنون دیگر نیز پس از این حمله مرگبار دستگیر شده اند و شماری از آنان نیز شهروندان کشور‌های آسیای مرکزی اند، کشور‌هایی که در گذشته بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق بودند.

این منبع امنیتی گفته است که کمیته امنیت دولتی تاجیکستان نه نفر را روز دوشنبه، در شهر وحدت دستگیر کرد. به گفته او، این افراد مظنون حالا به دوشنبه، پایتخت آن کشور منتقل شده اند، اما در مورد جزییاتی بیشتر ارایه نکرد.

در حمله بر سالون کنسرت که جمعه گذشته در نزدیکی مسکو صورت گرفت، دست‌کم ۱۴۳نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.

تاجیکستان علاوه بر اینکه عضو سازمان پیمان امنیت جمعی تحت رهبری روسیه است،‌ این کشور میزبان یک پایگاه نظامی مسکو نیز می‌باشد. منابع به خبرگزاری رویترز گفته اند که تاجیکستان اعضای خانواده‌های افراد مسلح مظنون را نیز بازداشت کرده است. به گفته این منابع، آنها برای بازجویی توسط بازرسان روسی در دوشنبه نگهداری می شوند.

تاجیکستان که هم‌مرز با افغانستان است، ۱۰ میلیون جمعیت دارد و بخشی اعظم نفوس آنرا مسلمانان تشکیل می‌دهند. بخشی از نیروی کاری تاجیکستان به خاطر کسب درآمد و اشتغال به روسیه متکی است، زیرا اقتصادی این کشور در جریان جنگ داخلی ۱۹۹۰ به شدت آسیب دید.

گروه دولت اسلامی (داعش) مسوولیت این حمله مرگبار در سالون کنسرت واقع در نزدیکی مسکو را بر عهده گرفته است. مقامات ایالات متحده گفته اند که بر اساس معلومات استخباراتی آنان، شاخه خراسان داعش که در افغانستان مستقر است، این حمله را انجام داده است.

اما بازرسان روسیه روز پنجشنبه گفتند که آنان ثبوتی را پیدا کرده اند که افراد مسلح دخیل در گلوله‌باری در سالون کنسرت مرتبط به ملی‌گرایان اوکراینی استند،‌ ادعایی که ایالات متحده بلافاصله آنرا رد کرد و آنرا تبلیغات بی اساس خواند.

کیف نیز به شدت دخالت در این حمله مرگبار بر سالون کنسرت را رده کرده است. ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، در واکنش به این اتهام روسیه گفته است که ''پوتین بار دیگر با خود حرف می‌زد و بار دیگر از طریق تلویزیون پخش می‌شود. او بار دیگر اوکراین را مقصر می‌داند.''

حمله روز جمعه مرگبارترین حمله در دو دهه گذشته در روسیه به شمار می‌رود. پیش از این، تندروان اسلامگرا در سال ۲۰۰۴ میلادی یک مکتب به نام بسلان را محاصره کردند و بیش از یک هزار نفر به شمول کودکان را گروگان گرفتند. درآن حمله که مکتب برای سه روز در کنترول تندروان بود، ۳۳۰ نفر که اکثريت شان کودکان مکتب بودند، کشته شدند.

چهار مهاجم ملبس با یونیفورم نظامی جمعه شب به وقت محل در شهر ''کروکس'' وارد سالون کنسرت شدند و علاوه بر گلوله‌باری بالای تماشا چیان،‌ مایع آتش‌زا را بر حضار در این سالون پرتاب کردند.

این سالون کنسرت دارای ۶۲۰۰ چوکی است و رسانه‌های روسیه گزارش داده اند که تمام ۶۲۰۰ تکت برای کنسرت گروه "پیک‌نیک" در این سالون، فروخته شده بود.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز شنبه ۲۳ مارچ حمله بر سالون کنسرت در نزدیکی مسکو را ''حمله تروریستی وحشیانه'' خواند و تعهد کرد تا عاملان این رویداد را مجازات کند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری‌های رویترز و فرانس پرس گرفته شده است.