فعال نگهداشتن میدان هوایی کابل؛ طالبان از ترکیه کمک خواستند

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه می‌گوید که گروه طالبان از این کشور خواسته است تا امور فعالیت میدان هوایی کابل را به عهده بگیرد، اما او می‌گوید که هنوز تصمیمی در مورد گرفته نشده است.

آقای اردوغان روز جمعه ۲۷ اگست (پنجم سنبله) در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: "پس از مشخص شدن حکومت (در افغانستان) تصمیم می گیریم."

از چند ماه به اینسو، حکومت ترکیه ابراز آمادگی کرده بود که حتا پس از خروج کامل نظامیان امریکایی و ناتو از افغانستان، آن کشور فعالیت و امنیت میدان هوایی بین‌المللی کابل را به دوش بگیرد.

ترکیه گفته بود که برای پیشبرد این ماموریت به حمایت لوژستیکی، سیاسی و مالی به ویژه از جانب ایالات متحده نیاز دارد و حتا تماس‌هایی به سطح وزیران دفاع دو کشور در این مورد صورت گرفت.

آقای اردوغان تایید کرد که مقام‌های این کشور در سفارت ترکیه در کابل با طالبان ملاقات کرده اند. او افزود: " نخستین ملاقات ما با طالبان توسط دوستان ما تحت نظارت سفارت ما برگزار شد که سه ونیم ساعت به طول انجامید."

او علاوه کرد که در صورت لزوم نشست های دیگر نیز برگزار خواهند کرد.

رییس جمهور ترکیه گفت که سفارت آن‌ها به فعالیت های خود در کابل ادامه می‌دهد: "چنانچه شما می‌دانید سفارت خود را به بخش نظامی میدان هوایی کابل منتقل کرده‌ایم و سفارت ما در بخش نظامی میدان فعالیت های خود را ادامه می‌دهد."

آقای اردوغان گفت که خروج نیروهای نظامی ترکیه که روز چهارشنبه آغاز شده هنوز هم جریان دارد.

رییس جمهور ترکیه حملات مرگبار انتحاری در بیرون محوطهٔ میدان هوایی بین المللی کابل را نیز محکوم کرد.

در حملهٔ روز پنجشنبه که داعش-خراسان مسوولیت آنرا بر عهده گرفت، ۱۳ نظامی امریکایی کشته شد و ۱۸ نظامی دیگر ایالات متحده زخمی شدند.

افزون بر آن خبرگزاری اسوشیتد پرس گزارش داده است که در دو حمله پی در پی انتحاری، دست کم ۸۵ غیر نظامی کشته و ۱۴۳ غیر نظام دیگر زخمی شدند که همه شهروندان افغانستان استند.

ترکیه در دو دهۀ گذشته صدها نظامی خود را در چوکات ماموریت به رهبری ایالات متحده و ناتو در افغانستان، به ویژه در میدان هوایی کابل مستقر کرده بود.