روسیه: تمرکز اصلی مباحث نشست فارمت روسیه پیشبرد روند مصالحهٔ ملی افغانستان خواهد بود

وزارت خارجهٔ روسیه می‌گوید که "تمرکز اصلی گفتگوها" در ششمین نشست فارمت مسکو، پیشبرد روند مصالحهٔ ملی افغانستان خواهد بود.

ماریا زخارووا، سخنگوی وزارت خارجهٔ روسیه گفت که سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ این کشور، ریاست نشست پشت درهای بسته را بر عهده خواهد داشت.

زخارووا بدون ارایهٔ معلومات بیشتر گفت که لاوروف می‌خواهد گفتگوی دوجانبهٔ جداگانه در مورد ساحات همکاری میان مسکو و کابل با امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان و تیم وی داشته باشد.

دفتر سرپرست وزارت خارجهٔ حکومت طالبان نیز گزارش داده است که قرار است متقی با وزیر خارجهٔ روسیه در حاشیهٔ نشست فارمت مسکو ملاقات کند.

در نشست فارمت مسکو، در میان سایر موضوعات، در مورد گسترش "تعامل عملی" با افغانستان تحت حکومت طالبان، در زمینه های سیاسی، اقتصادی، مبارزه با تروریزم و مبارزه با مواد مخدر بحث و گفتگو کند.

ماریا زخارووا گفت که در این نشست، امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ حکومت طالبان، به صفت "مهمان خصوصی" اشتراک خواهد کرد.

نشست فارمت مسکو در مورد افغانستان که به ابتکار روسیه در سال ۲۰۱۷ آغاز شد، به هدف همکاری منطقه و بین‌المللی برای حل بحران افغانستان و عمدتاً جلوگیری از گسترش تروریزم و قاچاق مخدرات از افغانستان به آسیای میانه است.زخارووا در مسکو به خبرنگاران گفت که نمایندهٔ های ویژه و مقامات بلند‌پایه از کشورهای چین، هند، ایران، قزاقستان، قرغیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و اوزبیکستان در این نشست اشتراک خواهند داشت.

مسکو از زمان تسلط مجدد طالبان بر افغانستان، روابط غیر رسمی نزدیکی با طالبان برقرار کرده، اما حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

وزارت خارجه و عدلیهٔ روسیه در ماه جون به ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، پیشنهاد کردند تا طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی روسیه حذف کند.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید کابلوف: گزارش حذف نام طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی به پوتین پیشکش شده است

پیش از این، حمدالله فطرت، معاون سخنگوی حکومت طالبان گفته بود: " در صدد استیم تا ...در مجمع اقتصادی بریکس شرکت داشته باشیم." اما روسیه که قرار است از تاریخ ۲۲ تا ۲۴ اکتوبر نشست سالانۀ بریکس را در شهر کازان برگزار کند، تا کنون در مورد این تقاضای طالبان تبصره‌ نکرده و به گفتۀ سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان تا هنوز بریکس دعوتنامه‌ای به حکومت طالبان ارسال نکرده است.

چین و روسیه، هر دو، ابراز آمادگی کرده اند تا با افغانستان روابط تجارتی و سرمایه‌گذاری داشته باشند و حکومت طالبان را در زمینۀ مبارزه با شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) همکاری کنند.

ایالات متحده اما مخالف هر گونه اقدام به سوی کاهش تعزیرات یا به سوی به رسمیت شناسی حکومت طالبان است.

کارین ژان پییر، سخنگوی قصر سفید به خبرنگار صدای امریکا در رابطه به تلاش طالبان برای اشتراک در نشست بریکس گفته است که موقف واشنگتن واضح است "ما طالبان را بر اساس آنچه می‌گویند نه بلکه برمبنای آنچه که انجام می‌دهند، قضاوت می‌کنیم".

طالبان محدودیت‌های شدید و سرکوبگرانه را بر زنان وضع کرده، آنان را از آموزش به سویۀ بالاتر از مکتب ابتداییه و کار در سازمان‌های دولتی و غیردولتی، سفر بدون محرم شرعی مرد، رفتن به پارک‌ها، حمام‌ها و کلب‌های ورزشی منع کرده اند، اقدامی که ملل متحد آنرا "اپارتاید جنسیتی" عنوان کرده است.

ژان پییر گفت: "این آرمان ها مستلزم آن است که طالبان به حداقل تعهدات خود عمل کنند. افغانستان نمی‌تواند اقتصاد خود را تقویت کند مگر این که زنان بتوانند در تمامی ابعاد جامعه بدون محدودیت سهم بگیرند."