مجاهد: جسد الظواهری پیدا نشده است و تحقیقات ادامه دارد

با گذشت نزدیک به یک ماه از کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکۀ القاعده در افغانستان، حکومت طالبان می‌گوید که جسد الظواهری، را پیدا نکرده اند و تحقیقات در این مورد ادامه دارد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان روز پنجشنبه ۲۵ اگست (سوم سنبله) به خبرنگاران در کابل گفت که کشته شدن الظواهری هنوز هم در حد ادعا باقی‌مانده است و به گفتۀ وی در اثر این حمله همه چیز در خانه‌ای که هدف حمله قرار گرفته، از بین رفته است و جسدی در آنجا پیدا نشده است.

جو بایدن، ریيس جمهور ایالات متحدهٔ امریکا به تاریخ اول ماه اگست سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که در نتیجهٔ یک عملیات مؤفقانهٔ هوایی نیروهای امریکایی، ایمن الظواهری، در کابل کشته شد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده چندی پیش با اشاره به انکار طالبان از کشته شدن الظواهری در کابل، با اطمینان کامل گفته بود که در حملۀ طیارۀ بی‌سرنشین امریکایی در کابل، الظواهری کشته شده است.

به دنبال کشته شدن ایمن الظواهری، ایالات متحده طالبان را بدلیل جا دادن به رهبر القاعده، به نقض توافقنامهٔ دوحه متهم کرد. طالبان نیز ایالات متحده را به دلیل انجام حملهٔ هوایی، ناقض این توافقنامه خواند.

آقای مجاهد گفت که هنوز هم در حریم هوایی افغانستان طیاره‌های بی‌سرنشین امریکایی پرواز می‌کند که به گفتۀ وی این کار "ادامۀ تجاوز" و نقض حریم افغانستان است. او افزود که طالبان در مورد پرواز طیاره‌های بی‌سرنشین امریکایی در حریم هوایی افغانستان با مقام‌های امریکایی صحبت کرده اند و به گفتۀ وی پرواز این طیاره‌ها در فضای افغانستان باید متوقف شود.

پس از خروج کامل ایالات متحده از افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان، نگرانی‌ها در مورد ظهور مجدد گروه القاعده و داعش در افغانستان، افزایش یافته است.

جوزف ووتل، فرمانده پیشین قوماندانی مرکزی قوای امریکایی (سنتکام) روز دوشنبه در صحبت با صدای امریکا، هشدار داد که پس از خروج از افغانستان، ایالات متحده امن تر نیست. او گفت: "چیزی های زیادی است که ما در مورد سازمان‌های تروریستی که در آنجا [افغانستان] مانده اند، نمی‌دانیم. فکر نمی‌کنم که ما با ثبات‌تر و یا امن‌تر باشیم. فکر می‌کنم افغانستان بی‌ثبات‌تر است و در نتیجه، منطقه بی‌ثبات‌تر است".

اما قصرسفید می گوید که عملیات طیارهٔ بی‌سرنشین امریکایی علیه رهبر القاعده، نشان داد که افغانستان "پناهگاه امن'' برای این شبکهٔ تروریستی نیست.

مقامات امریکایی همچنان اطمینان داده اند که اجازه نخواهند داد تا افغانستان به پایگاه امن تروریست هایی مبدل شود که به ایالات متحده و مردم آن آسیب برسانند.

از سوی دیگر، گردهمایی طالبان زیر نام "نشست بزرگ مردمی" که به تاریخ ۱۸ اگست در قندهار برگزار شده بود، حملۀ هوایی ایالات متحده بر پناهگاه ایمن‌الظواهری، رهبر شبکۀ القاعده در کابل را محکوم کرده و آن را "نقض توافقنامه دوحه، خلاف قوانین بین‌المللی و تجاوز بر حریم افغانستان" خواهد.

در قطعنامۀ پایانی این نشست بدون ذکر نام از کشور مشخص و با اشاره به حملۀ هوایی امریکا بر اقامتگاه الظواهری آمده است: "آن کشور همسایۀ افغانستان که به طیارۀ بی‌پیلوت امریکایی اجازۀ پرواز در حریم فضایی خود را داده است نیز شریک جنایت است و این عمل خلاف همسایه‌داری و اسلامیت است...این برای آن‌ها پیامد بدی دارد."

تا هنوز مشخص نشده است که کدام کشور همسایۀ افغانستان برای انجام حمله بر اقامتگاه الظواهری، حریم هوایی خود را در اختیار نظامیان امریکایی قرار داده بود و طالبان نیز تا اینحال از کشور مشخصی نام نبرده اند.