ممنوعیت آموزش دختران افغان در یک کنفرانس بین‌المللی در قطر به بحث گرفته می‌شود

قرار است تعدادی از کارشناسان بین‌المللی و نمایندگان برخی از دولت‌ها در یک کنفرانس دو روزه بین‌المللی در دوحه، پایتخت قطر، در مورد محدودیت‌های اعمال‌شدۀ طالبان بر تحصیل و آموزش زنان و دختران افغان گفتگو کنند.

این همایش را زیر نام "آموزش برای او، پیشرفت برای همه" مرکز مطالعات بحران و بشردوستانۀ قطر و وزارت‌های خارجۀ قطر و اندونیزیا سازماندهی کرده است.

مرکز مطالعات بحران و بشردوستانۀ قطر با نشر بیانیه‌ای گفته است که این همایش، قبل از نشست دوحه امسال که در ۱۰ و ۱۱ دسمبر (۱۹ و ۲۰ قوس) برگزار می‌شود، دایر شده است.

بر اساس اعلامیه، کارشناسان برجسته، سازمان‌های بین‌المللی و سهامداران گرد هم می‌آیند تا موانعی را که مانع دسترسی زنان افغان به آموزش با کیفیت می‌شوند، برطرف کنند.

مرکز مطالعات بحران و بشردوستانۀ قطر گفته است: "چالش‌های ناشی از درگیری، فقر، آفات طبیعی، آوارگی و نابرابری‌های جنسیتی نیازمند توجه متمرکز است و این همایش بستری برای بحث‌های عمیق، به اشتراک گذاشتن بهترین شیوه‌ها و توسعه استراتیژی‌هایی برای توانمندسازی آموزش زنان فراهم می‌کند".

اعلامیه گفته است که سپس یافته‌های این همایش روز بعد در نشست دوحه (Doha Forum) به مخاطبانی از سیاست‌گذاران و رهبران فکری که امسال با موضوع ساختن آینده‌های مشترک گرد هم می‌آیند، ارایه می‌شود.

تعریف چالش‌ها، حمایت از تلاش‌های بین‌المللی، تسهیل تبادل دانش، و ارایه توصیه‌هایی برای بهبود بخش آموزش به‌ویژه برای زنان افغان اهداف این همایش خوانده شده است.

بر اساس معلومات مرکز مطالعات بحران و بشردوستانۀ قطر، این همایش با یک جلسه افتتاحیه و به دنبال آن چهار جلسه موضوعی، برای تشویق مشارکت فعال و بحث عمیق طراحی شده است.

اعلامیه گفته است: "این چهار جلسه موضوعی بر آموزش رسمی، آموزش غیررسمی مبتنی بر جامعه، تامین مالی و مشارکت جهانی برای تامین مالی آموزش و راه حل‌های دیجیتلی برای آموزش متمرکز خواهند بود".

تنظیم‌کنندگان این همایش گفته اند که کارشناسان فنی، دانشمندان، فعالان و سیاستمداران افغان، عرب و بین‌المللی، سازمان‌های دولتی، غیردولتی و دانشگاهی در این همایش اشتراک خواهند کرد.

این همایش در حالی برگزار می‌شود که طالبان پس از بازگشت به قدرت در افغانستان در ماه اگست ۲۰۲۱، به دختران اجازه آموزش در مکاتب بالاتر از مقطع ابتدایی را ندادند. همچنان در پایان دسمبر۲۰۲۲ تحصیل دختران در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی را ممنوع کردند.

علاوه بر این، حکومت طالبان به جز از چند سکتور معدود به شمول صحت و معارف، محدودیت‌های فزاینده‌ای را بر کار زنان در نهادهای دولتی و غیردولتی به شمول اداره‎های ملل متحد وضع کرد.

افزون بر این اقدام سختگیرانه، حکومت طالبان زنان را از رفتن به حمام‌های عمومی، پارک‌های تفریحی و کلپ‌های ورزشی نیز منع کرده و شرایطی را برای زنان برای داشتن حجاب در خارج از خانه و داشتن محرم در سفرهای طولانی وضع کرده است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، این رویکرد حکومت طالبان علیه زنان را تبعیض سیستماتیک بر اساس جنسیت خوانده و از طالبان خواسته است که بی‌درنگ این محدودیت‌ها را لغو کند.

گرچه مقامات طالبان گفته اند که ممنوعیت آموزش و تحصیل دختران و زنان افغان دایمی نیست و حکومت این گروه بر حقوق زنان در چوکات شرعیت متعهد است، اما در عمل هیچ پیشرفتی در این زمینه دیده نمی‌شود.

در همین حال، یک ارزیابی مستقل ملل متحد، به رسمیت شناختن حکومت طالبان را با پابندی این گروه به تعهدات و مکلفیت‌های بین‌المللی افغانستان مرتبط دانسته و از طالبان خواسته است تا فوراً محدودیت‌های گسترده بر حق کار و تحصیل زنان را لغو کند.