اولین نیروگاه تولید انرژی تجدیدپذیر در هرات افتتاح شد

این نیروگاه توانایی تولید دو میگاوات برق را دارد که متشکل از سه برج برق بادی و ۵۳۲۰ تخته سولر می‌باشد

این نیروگاه به هزینۀ حدود ۳.۵ میلیون دالر امریکایی از کمک‌های مردم کشور جاپان در شهرک صنعتی ولایت هرات ایجاد شده است.

علی‌احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان که به ولایت هرات سفر کرده است، می‌گوید، این نیروگاه مشترک توانایی تولید دو میگاوات برق را دارد که متشکل از سه برج برق بادی و ۵۳۲۰ تخته سولر می‌باشد.

آقای عثمانی می‌افزاید، ۱۷۰۰ کیلووات برق از نور خورشید با استفاده از تخته‌های سولر و ۳۰۰ کیلووات دیگر از طریق نیروی باد تولید می‌شود.

وزیر انرژی و آب افغانستان، تولید برق از انرژی‌های پاک را گزینه‌ای مناسب برای جایگزین نمودن با برق‌های وارداتی در دراز مدت در این کشور عنوان می کند.

هم اکنون برق تولیدی از این نیروگاه مشترک در پارک صنعتی ولایت هرات مورد استفاده فابریکه داران افغان قرار گرفته است.

مقام های وزارت انرژی و آب همچنان از آغاز کار ساخت یک سب استیشن تولید 5 میگاوات برق آفتابی در ولسوالی شیندند هرات تا یکماه دیگر خبر میدهد.

همزمان، رئیس عمومی شرکت برشنا که در مراسم افتتاح این نیروگاه در هرات اشتراک کرده است؛ از روی دست گرفتن پروژه‌هایی به ارزش ۳۰ میلیون دالر در این ولایت غربی برای تولید برق در آینده نزدیک خبر می‌دهد.

از جانب دیگر آگاهان امور می‌گویند، به این دلیل که افغانستان فاقد انرژی‌های فُسیلی برای تولید برق است؛ جایگزین نمودن انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند افغانستان را از وابستگی به برق وارداتی کشورهای همسایه نجات دهد.

به باور آنان، ولایت هرات با داشتن بادهای ۱۲۰ روزه و نور شدید آفتاب، ظرفیت فراوان تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر را داراست.

این نیروگاه در حالی افتتاح می‌شود که وزارت انرژی و آب افغانستان قصد دارد تا در آینده نزدیک، قرارداد تولید ۵۵ میگاوات برق از انرژی‌های تجدیدپذیر را در چندین ولایت دیگر این کشور به اعلان بگذارد.