طالبان: دربارۀ اعزام هیات به نشست دوحه غور می‌کنیم

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان و روزا اوتنبایووا، نماینده ویژه منشی عمومی ملل متحد

وزارت خارجهٔ حکومت طالبان می‌گوید که امیرخان متقی سرپرست این وزارت، در دیدار با روزا اوتنبایووا، نماینده ویژه منشی عمومی ملل متحد، در مورد نشست آیندۀ این سازمان پیرامون افغانستان در دوحه خواستار وضاحت شده است.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی این وزارت، ناوقت شنبه دوم فبروری (۱۴ دلو)‌ با ارسال پیام صوتی به رسانه‌ها گفت که در این دیدار دو طرف در مورد آخرین تحولات دپلوماتیک حکومت طالبان، نشست دوحه و گزارش فریدون سینیرلی اوغلو، هماهنگ‌کنندۀ ویژه و بازرس مستقل ملل متحد در امور افغانستان، تبادل نظر کردند.

تکل افزود:‌ "متقی در مورد دستور کار و ترکیب نشست آینده در دوحه از یوناما توضیحات بیشتر خواست و افزود که در پرتو توضیحات، امارت (حکومت طالبان) در مورد مشارکت هیات فیصله خواهد کرد."

اوتنبایووا در این دیدار برخی از معلومات را در مورد نشست دوحه با امیرخان متقی شریک کرده و خواستار اشتراک هیات طالبان در آن شده است.

قرار است ملل متحد به تاریخ ۱۸ و ۱۹ فبروری میزبان نشست مشورتی در مورد افغانستان در دوحه پایتخت قطر باشد، اما تا اکنون این سازمان در مورد دعوت نمایندگان طالبان در این نشست چیزی نگفته است.

استیفن دوجاریک، سخنگوی منشی عمومی ملل متحد، به تاریخ ۲۶ فبروری (ششم دلو) گفته بود که در این نشست نمایندگان ویژه کشورها برای افغانستان، سازمان‌های بین‌المللی، نمایندگان زنان افغان و نهادهای مدنی نیز اشتراک خواهند کرد.

به گفتۀ دوجاریک، هدف این نشست "بحث در مورد چگونگی رویکرد افزایش مشارکت بین‌المللی با شیوه‌ای منسجم، هماهنگ و ساختاریافته، از جمله از طریق در نظر گرفتن توصیه‌های ارزیابی مستقل در مورد افغانستان" است.

در همین حال، اخیراً جنبش‌های اعتراضی زنان و مدافعان حقوق زنان افغانستان در نامه‌ای سرگشاده عنوانی سازمان ملل متحد خواستار برخورد مسوولانه با مساله افغانستان شده اند.

در این نامه گفته شده که دومین نشست سازمان ملل متحد برای افغانستان در دوحه در حالی برگزار می‌گردد که اوضاع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و به ویژه حقوق بشر در افغانستان رو به وخامت نهاده است.

آنان خواستار حضور پررنگ و معنادار گروه‌های مخالف طالبان به شمول نمایندگان جنبش‌های اعتراضی در نشست دوحه شده اند.

به باور این جریان‌های اعتراضی زنان، اگر در این زمینه سازمان‌های بین‌المللی بی‌توجهی کنند، نه تنها نتایج نشست برای مردم افغانستان قابل قبول نخواهد بود، بلکه این امر منجر به وخامت اوضاع حقوق بشری و حقوق زنان خواهد شد.

ملل متحد نخستین نشست مشورتی دربارۀ افغانستان را در اوایل ماه می سال گذشته میلادی پشت در‌های بسته در دوحه، پایتخت قطر، بدون حضور نمایندگان طالبان میزبانی کرد.

نمایندگان چین، فرانسه، آلمان،‌هند، اندونیزیا، ایران، جاپان،‌ قزاقستان، قرغیزستان، ناروی، پاکستان، قطر، روسیه، عربستان سعودی، تاجیکستان،‌ ترکیه، ترکمنستان، امارات متحدهٔ عرب، بریتانیا، ایالات متحده، اوزبیکستان، اتحادیهٔ اروپا و سازمان همکاری اسلامی در این نشست ملل متحد اشتراک داشتند.

ملل متحد در آن زمان گفته بود که هدف این نشست "دستیابی به یک تفاهم مشترک جامعه بین‌المللی در مورد چگونگی تعامل با طالبان" است.

حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران، تشکیل حکومت فراگیر، مبارزه با تروریزم و قاچاق مواد مخدر در آن نشست مطرح شده بود.