ایالات متحده حمله انتحاری داعش در قندهار را محکوم کرد

عکس: ارشیف

دو دپلومات ارشد ایالات متحده امریکا حمله انتحاری روز پنجشنبه در ولایت قندهار را که داعش مسوولیت آن را بر عهده گرفت، محکوم کردند.

تامس وست، نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان، روز جمعه ۲۲ مارچ (دوم حمل) در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که امریکا حملات تروریستی در قندهار و کابل را که باعث کشته و زخمی‌شدن مردم بی‌گناه شد، محکوم می‌کند.

وست با بازماندگان و خانواده‌های قربانیان این حملات ابراز غم‌شریکی کرده است.

همچنان کرن دیکر، شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان در دوحه نیز این حملات را ناجوانمردانه خواند و با الفاظ شدید آن را محکوم کرد.

دیکر در ایکس نگاشته است: "ما وقوع همه اعمال تروریستی را چه در ساحه دشت برچی کابل و چه هم در مقابل کابل بانک نو در قندهار باشد، به عنوان اقدامات بزدلانه محکوم می‌کنیم. مراتب غم‌شریکی و همدردی خود را با خانواده‌های قربانیان ابراز می‌دارم. افغان‌ها باید بتوانند ماه رمضان را مسالمت‌آمیز و بدون ترس برگزار کنند".

مهاجم انتحاری حوالی ساعت ۸:۳۰ صبح پنجشنبه ۲۱ مارچ (دوم حمل)‌ مواد همراهش را در صف کسانی که برای اخذ معاش شان در مقابل کابل بانک در شهر قندهار منتظر بودند، منفجر کرد.

مقامات محلی طالبان گفته اند که در نتیجه این حمله سه غیرنظامی جان باختند و ۱۲ تن دیگر زخمی شدند، اما برخی رسانه‌های محلی به نقل از داکتران شفاخانه میرویس گزارش ارقام تلفات را بیشتر گزارش داده اند.

علاوه بر قندهار، ساعت ۷:۱۰ شام پنجشنبه صدای یک انفجار در کارته پروان کابل شنیده شد، اما وزارت داخله حکومت طالبان در این مورد چیزی به رسانه‌ها نگفته است. نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان نیز از این انفجار در پیامش یادآوری کرده است.

در ماه‌های اخیر، برخی از گروه‌های مخالف مسلح دولت طالبان، مسوولیت حملات علیه نیروهای طالبان در کابل و برخی ولایات دیگر را بر عهده گرفته‌ اند.

منشی عمومی سازمان ملل متحد به تاریخ ششم مارچ در گزارشی در مورد وضعیت افغانستان به شورای امنیت گفت که از اول نومبر ۲۰۲۳ تا دهم جنوری ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل، حوادث امنیتی در افغانستان ۳۸ درصد افزایش داشته است.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، سال گذشته ۱۰۰۹ واقعه امنیتی به ثبت رسید، اما امسال تعداد حوادث به ۱۵۰۸ مورد افزایش یافته که بیشتر در مناطق مرکزی و شمال شرق بوده است.

طالبان این گزارش را رد کرده اند و وزارت داخله حکومت این گروه نیز ادعا کرده است که در سال ۱۴۰۲ خورشیدی در بسیاری از ولایت‌های افغانستان، هیچ‌گونه رویداد امنیتی ثبت نشده است.