معترضان در مراکش خواهان قطع روابط با اسراییل شدند

تظاهرات ضد اسراییل در مراکش

هزاران مراکشی امروز یکشنبه ۱۱ فبروری (۲۲ دلو) در شهر رباط، پایتخت این کشور، دست به تظاهرات زده و خواهان قطع روابط کشورشان با اسراییل شدند.

معترضان اسراییل را به کشتار عام در غزه متهم کردند.

مراکش در اواخر سال ۲۰۲۰ تحت توافقات ابراهیم به میانجی‌گری ایالات متحده، روابط‌ خود را با اسراییل عادی کرد و منحیث یک بخشی از این توافق، واشنگتن حاکمیت این کشور بر قلمرو مورد منازعه در غرب صحرای اعظم افریقا را به رسمیت شناخت.

اما از زمانی که جنگ حماس - اسراییل آغاز شده است، مراکشی‌ها چندین بار دست به تظاهرات زده و خواهان لغو این توافق شده اند.

اعتراض کنندگان مراکشی که در مقابل مقر پارلمان این کشور گرد آمده بودند، شعار‌های "عادی سازی روابط خیانت است" و "کشتار عام توقف یابد" را حمل می‌کردند.

خبرگزاری فرانس‌پرس تخمین کرده است که شمار افرادی که در این تظاهرات اشتراک داشتند به بیش از ۱۰ هزار نفر می‌رسید.

عبدالحکیم زیانی، ۲۵ ساله، یکی از معترضان که محصل طب است، به فرانس پرس گفت: "ما شاهد بمباردمان ۲۴ ساعته استیم، کودکان کشته شدند، حدود ۳۰ هزار نفر مردند و هیچ چیزی جلو آن‌را نمی‌گیرد و کشتار عام ادامه دارد. ما نمی‌توانیم با این مردم نسل‌کش خرید و فروش داشته باشیم."

حکومت مراکش به گونهٔ رسمی حملات اسراییل بر غزه را تخطی از قوانین بین المللی خوانده اما در مورد قطع روابط با این کشور چیزی نگفته است.

مقامات اسراییلی گفته اند که تندروان حماس در جریان حملهٔ هفتم اکتوبر سال گذشته ۱۱۶۰ نفر را در این کشور کشتند که بیشتر شان غیرنظامیان بودند.

مقامات حماس در غزه گفته اند که در حملات انتقامجویانهٔ اسراییل تا اکنون ۲۸۱۷۶ نفر کشته شده اند که اکثریت آنان زنان و کودکان بودند.