هزاران نفر به حمایت از فلسطین در واشنگتن دی‌سی و لندن تظاهرات کردند

هزاران معترض در واشنگتن دی‌سی و لندن روز شنبه ۱۳ جنوری (۲۳ جدی) تجمع کرده و خواستار آتش‌بس فوری در غزه و پایان دادن به کمک‌های ایالات متحده و بریتانیا به اسراییل شدند.

در واشنگتن دی‌سی، صدها تن از اعتراض کنندگان به طرفداری از فلسطینی‌ها دست به تظاهرات زده و خواهان توقف جنگ شدند. مظاهره کنندگان که شعار‌های ضد اسراییل و حکومت ایالات متحده را حمل می‌کردند در نزدیکی قصر سفید خواستارآتش‌بس فوری و تامين صلح در فلسطین شدند.

مظاهره کنندگان از چند جناح در داخل شهر واشنگتن دی سی راهپیمایی کرده و در نزدیکی قصر سفید گرد هم آمده و از جو بايدن، رییس جمهور ایالات متحده، خواهان قطع حمات از اسراییل شدند.

در این راهپیمایی چندین امریکایی فلسطینی‌تبار در مورد تلفات و ویرانگری که محاصره غزه بر خانواده‌های آنان وارد کرده، سخنرانی کردند.

سخنرانان ادارهٔ بایدن را به دلیل واکنش او به بحران غزه به شدت مورد انتقاد قرار دادند و شعارهای چون "به جنگ غزه پایان دهید"، "بگذارید غزه زنده بماند" و "به تمام کمک های ایالات متحده به اسراییل پایان دهید"را با خود حمل می‌کردند.

یکی از سخنرانان گفت: "رییس جمهور بایدن به راحتی می‌تواند با فشار بر بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، جلو این جنون را بگیرد."

این گردهمایی‌ها تحت نام "روز جهانی اقدام" برگزار شده بود.

در همین حال، براساس آمار رسمی، لندن نیز روز شنبه شاهد هفتمین تظاهرات در حمایت از فلسطین از زمان آغاز درگیری به تاریخ هفتم اکتوبر بود.

پس از حملۀ حماس بر اسراییل به تاریخ هفتم اکتوبر که به گفتۀ مقام‌های اسراییلی منجر به کشته شدن بیش از ۱۱۴۰ نفر شد و نیز کم از کم ۲۴۱ نفر دیگر از سوی جنگجویان حماس گروگان گرفته شدند، نظامیان اسراییل همه روزه نوار غزه را آماج حملات هوایی و زمینی قرار داده است.

مقام‌های صحی در غزه که زیر کنترول حماس قرار دارد، گفته اند که از آغاز حملات اسراییل تا کنون کم از کم ۲۳۸۴۳ نفر کشته شده که اکثر آن کودکان و زنان اند.

ملیحه احمد، کارمند ۲۷ ساله خدمات صحی که به همراه خانواده خود در راهپیمایی حضور داشت، به خبرگزاری فرانس پرس گفت: "ما می خواهیم به مردم فلسطین نشان دهیم که با آنها هستیم و همچنین علیه حکومت خود صحبت کنیم."

او گفت: "آنها نقش بسیار بسیار بزرگی در اجازه دادن به اسراییل برای ادامه کاری که انجام می‌دهند ایفا می‌کنند و این قابل قبول نیست."

دیپش کوثر ۳۷ ساله، یکی دیگر از راهپیمایان گفت که "بسیار مایوس کننده است که بنشینم و ببینم دنیا هیچ کاری انجام نمی دهد."

او گفت: "به همین دلیل است که ما برای نشان دادن حمایت از مردم فلسطین و نشان دادن نارضایتی خود از دولت‌های سراسر جهان بیرون آمده‌ایم."

راهپیمایی های روز شنبه با توجه به حملات هوایی امریکا و بریتانیا بر پایگاه‌های حوثی‌ها در یمن اهمیت ویژه‌ای داشت.

شورشیان حوثی که توسط ایران حمایت می‌شوند و کنترول اکثریت بخش‌های یمن را در دست دارند، سیستم تجارت بین المللی را در طول چند هفته اخیر با حملات بر کشتی های که از تنگه باب المندب در جنوب بحیره سرخ عبور می‌کنند، مختل کرده اند. این گروه گفته است که این حملات را در واکنش به حملات اسراییل بر غزه انجام می‌دهد.