هزاران روس از بسیج نظامی فرار می‌کنند

پس از اعلان بسیج نیروهای احتیاط توسط ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه هزاران شهروند این کشور تلاش دارند از این کشور فرار کنند.

برخی از مقامات اروپایی فرار روس‌ها به کشورهایشان را یک تهدید امنیتی در مرزهای خود خوانده و گفته اند که قصد دارند مرزهای خود را مسدود نگهدارند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز چهارشنبه ساعتی پیش از آغاز اجلاس عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک، از تشدید جنگ علیه اوکراین خبر داد و برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم، فرمان بسیج قسمی از نیروهای احتیاط روسیه را صادر کرد.

براساس گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس، ادگارس رینکوویچ، وزیر خارجهٔ لتوانیا گفته است که بسیاری از کسانی که فرار می‌کنند "با کشتن اوکراینی‌ها مشکل نداشتند و آن موقع اعتراض نکردند و این درست نیست که آنها را مخالف شعوری [روسیه] بدانیم."

هرج و مرج مرزی

در مرزهای زمینی روسیه در شرق، جنوب و غرب ، موترها به طول چند کیلومتر صف کشیده اند تا از مرز عبور کنند. شهروندان روسی - عمدتاً مردانی در سن خدمت اجباری - سعی دارند از خدمت نظامی فرار کنند.

تصاویر به دست آمده توسط رادیو اروپای آزاد، صف‌های طولانی موترها را در گذرگاه زیمو لارسی به جورجیا نشان می‌هد. ایوان شهروند روسیه که از ذکر کامل نام خود خودداری کرد گفت که عبور از سرحد ۱۲ ساعت طول کشید.

او به خبرگزاری رویترز گفت که "قبلاً به زودی می‌توانستید از مرز عبور کنید اما حالاً یا موترها زیاد شده و یا مرزبانان به کندی عمل می‌کنند."

افزایش ترافیک و صف‌های طولانی وسایط در مرزهای روسیه با قزاقستان و مغولستان نیز گزارش شده است.

آلمان گفته است که از روس‌هایی که از بسیج فرار می‌کنند "به اساس قضیه به قضیه" محافظت می‌کند.

ننسی فایز، وزیر داخله آلمان گفت: "فراریانی که تهدید به سرکوب جدی می‌شوند، معمولاً می توانند از حمایت بین المللی در آلمان برخوردار شوند."

او در مصاحبه‌ با یک روزنامهٔ آلمانی گفت: "هر کسی که شجاعانه با رژیم پوتین مخالفت کند و در نتیجه در معرض خطر بزرگی قرار گیرد، می تواند به دلیل آزار و شکنجه سیاسی درخواست پناهندگی بدهد."

چندین کشور اروپایی دیگر، از جمله کشورهای همسایه روسیه، مانند کشورهای بالتیک و فنلند، ورود شهروندان روسیه را محدود کرده اند.

مقامات روسی فرار مردم از عسکری جبری را رد کرده و می گویند که هزاران روس برای خدمت سربازی داوطلب شده اند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: "اطلاعات در مورد تردد در میدان‌های هوایی و غیره بسیار اغراق آمیز است... اطلاعات جعلی زیادی در این مورد وجود دارد."

از سوی دیگر پس از دستور رییس جمهور روسیه مبنی بر بسیج قوای احتیاط،‌ اعتراضات در جاده‌های مسکو‌، پایتخت روسیه، و برخی شهرهای دیگر راه اندازی شده است.

یک سازمان حقوق بشری روز شنبه ۲۴ سپتمبر (دوم میزان) گفت که حکومت روسیه امروز بیش از ۷۳۰ نفر را که مخالف عسکری جبری در آن کشور اند، توقیف کرد.

یک سازمان مستقل حقوق بشر موسوم به VD-Info گفته است که از توقیف شهروندان روسیه در ۳۲ شهر آن کشور از پترزبورگ گرفته تا سایبریا آگاهی دارد. اما مقام های روسیه تا حالا در مورد توقیف این افراد تبصره نکرده اند.

بر اساس قانون در روسیه، تجمعات بدون مجوز غیرقانونی است. علاوه بر آن،‌ هر گونه فعالیتی که به مثابهٔ‌ "بدنام کردن نیروهای مسلح" آن کشور تلقی شوند، ممنوع می باشد.

در روزهای گذشته نیز پولیس روسیه در جریان اعتراضات ۱۳۰۰ معترض را بازداشت کرده بود.