جایزه نوبل فزیک به سه دانشمند از امریکا، آلمان و سویدن داده شد

جایزۀ نوبل فزیک روز سه شنبه سوم اکتوبر (۱۱ میزان) به پییر اگوستینی، استاد دانشگاه اوهایو در ایالات متحده، فرنس کراوس استاد دانشگاه مونیخ آلمان و انی لولیر استاد دانشگاه لوند سویدن داده شد.

اکادمی شاهی علوم سویدن ضمن اعلام برندگان این جایزۀ معتبر گفته است که تجارب و آزمایشات این سه دانشمند "ابراز جدیدی را در اختیار بشریت گذاشته است تا جهان الکترون‌ها را در داخل اتم‌ها و مالیکول‌ها کاوش کنند".

این نهاد علمی در سویدن گفته است: "آنان [سه دانشمند برندۀ جایزۀ نوبل فزیک] روشی را ارایه کرده اند تا نبضان بی‌نهایت کوتاه نور را ایجاد کنند که با استفاده از آن روند‌های سریعی گردش الکترون‌ها با تغییرات انرژی محاسبه شود."

محاسبات نشان داده است که الکترون‌ها با سرعت ۲۲۰۰ کیلومتر به دور هستۀ اتم حرکت می‌کنند و با استفاده از روش این سه دانشمند می‌توان الکترون‌ها را در واحد کوچک ثانیه مشاهده کرده و تغییرات انرژی آن را بررسی کرد.

در حال حاضر تجارب و کشفیات این سه دانشمند برای درک بهتر بشر از کاینات کاربرد دارد، اما امید می‌رود که در آینده از آن برای بهبود وسایل برقی و تشخیص امراض استفاده شود.

ایوا اولسون، رییس کمیته جوایز نوبل فزیک گفت: "علم آتوثانیه به ما زمینه را مهیا کرد تا به پرسش‌های اساسی مانند مقیاس زمانی تاثیر فوتوالکتریک رسیدگی کنیم که به خاطر آن البرت انشتین جایزه نوبل فزیک سال ۱۹۲۱ را گرفت."

جایزۀ نوبل فزیک افزون بر مدال، پاداش نقدی حدود یک میلیون دالر دارد که میان این سه فزیکدان مساویانه تقسیم خواهد شد.

سال گذشته نیز سه فزیکدان به صورت مشترک برندۀ جایزۀ نوبل فزیک شده بودند. آنان ثابت کردند که ذرات کوچک حتا در زمانی که از هم جدا شده باشند، نیز می‌توانند ارتباط خود را حفظ کنند.

یک روز پیشتر از این، کتلین کاریکو و درو ویسمن، دو دانشمند امریکایی که تحقیقات آنان منجر به تولید واکسین‌های حیات‌بخش فایزر و مدرنا برای کروناویروس شد، برندۀ جایزۀ نوبل طب شدند.

قرار است برندگان جایزه نوبل کیمیا به روز چهارشنبه و جایزه نوبل ادبیات روز پنجشنبه اعلام شوند. برندۀ جایزه نوبل صلح روز جمعه و برندۀ جایزه نوبل اقتصاد به تاریخ نهم اکتوبر اعلام خواهند شد.