گردباد در ایالات متحده ۲۵ کشته برجا گذاشت

گردباد قدرتمند، همراه با رعدوبرق و باران، ناوقت روز جمعه ۲۴ مارچ (چهارم حمل) چندین شهر را در ایالت جنوبی میسیسیپی در مسیری به طول ۶۰ کیلومتر آسیب رساند و جان کم از کم ۲۵ نفر را گرفت.

اداره مدیریت حالات اضطراری ایالت میسیسیپی روز شنبه اعلام کرد که کم از کم چهار نفر تاکنون ناپدید بوده و ده‌ها نفر زخمی شده اند. افزون بر آن، جریان برق به ده‌ها هزار نفر در ایالت‌های میسیسیپی، آلاباما و تنیسی قطع شده است.

جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده روز شنبه تعهد کرد که برای قربانیان گردباد ویرانگر حمایت اضطراری فراهم خواهد کرد.

او در بیانیه ای گفت: "تصاویر از سراسر میسیسیپی غم‌انگیز اند. ما هر کاری که بتوانیم برای کمک انجام خواهیم داد. تا زمانی که لازم باشد در آنجا خواهیم بود."

ادارهٔ مدیریت حالات اضطراری ایالات متحده در تویتی اعلام کرده که تیم‌های جستجو و نجات برای کمک به قربانیان اعزام شده اند و هشدار داده که تعداد تلفات ممکن بیشتر شود.

الدریج واکر، شاروال شهر رولینگ فورک به شبکهٔ خبری سی‌ان‌ان گفته است که شهر او کاملاً تخریب شده است. او گفت: "شهر من از بین رفته است، اما ما مقاوم هستیم و دوباره قوی بر می‌گردیم."

ادارهٔ هواشناسی ایالات متحده جمعه شب، پیش از وقوع گردباد ضمن اطلاعیه‌ای از وقوع این رویداد طبیعی به مردم هشدار داده بود.

در اطلاعیه گفته شده بود: "شما در یک وضعیت تهدید کنندهٔ حیات قرار دارید. آوارها ممکن برای کسانیکه سرپناه نداشته باشند،کشنده باشد. خانه‌های سیار تخریب خواهند شد. خسارت قابل توجهی به خانه‌ها، مشاغل و وسایل نقلیه محتمل است و امکان تخریب کامل وجود دارد."

تیت ریویز، والی میسیسیپی در تویتی گفت: "ضایعه برای همیشه در این شهرک‌ها احساس خواهد شد. لطفا بر همه کسانی که خانواده و دوستان خود را از دست داده اند، دعا کنید."