ترمپ به تلاش برای تغییر نتایج انتخابات ۲۰۲۰ امریکا متهم شد

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، روز سه‌شنبه اول اگست (۱۰ اسد)‌ به تلاش برای تغییر دادن نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا متهم شد.

این اتهام بخشی از تحقیقات وزارت عدلیهٔ ایالات متحده است که تمرکز آن تلاش ترمپ برای لغو انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده می‌باشد. این تلاش‌ها منجر به شورش خشونت آمیز بر مقر کانگرس ایالات متحده شد.

نزدیک به ۲۰۰۰ نفر از حامیان ترمپ به تاریخ ششم جنوری ۲۰۲۱ به مقر کانگرس ایالات متحده یورش بردند تا مانع انتقال قدرت از طریق مسالمیت آمیز شوند. این یورش پس از‌ آن صورت گرفت که رییس جمهور پیشین ایالات متحده حین سخنرانی در مورد نتایج انتخابات، گفت که در انتخابات تقلب صورت گرفته است.

این در حالی است که ترمپ تلاش می‌کند بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ رقابت کند و به قصر سفید برگردد.

پس از تحقیقات طولانی فدرال، مشخص شد که ترمپ و متحدانش در طرح هایی برای مختل کردن انتقال مسالمت آمیز قدرت و حفظ موقعیت خود در قصر سفید حتا پس از شکست آشکار در برابر جو بایدن، شرکت کردند.

با آنکه ترمپ در یک سال گذشته با چالش‌های قانونی مواجه بوده است، اتهام روز سه‌شنبه به صورت اخص قابل توجه است، زیرا ادعا شده است که رییس جمهور پیشین امریکا فعالانه تلاش‌ کرده تا بر پایه‌های دموکراسی کشورش حمله کند.

سارنوالان ادعا کرده اند که ترمپ ''مصمم بود در قدرت باقی‌ بماند'' و در دسیسه‌هایی دخیل بود که اساس و سنگ‌پایه حکومت فدرال ایالات متحده را هدف قرار می‌داد- مانند حمله بر روند جمع آوری، شمارش و تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا.

قرار است ترمپ روز پنجشنبه سوم اگست در محکمه حاضر شود. دفتر کمپاین ترمپ با نشر اعلامیه‌ای از وزارت عدلیهٔ ایالات متحده انتقاد کرده و گفته است که اتهامات وارده علیه رییس جمهور پیشین امریکا انگیزهٔ‌ سیاسی دارد.

در اعلامیهٔ کمپاین ترمپ با اشاره به اتهام تازه آمده است: "این چیزی بیش از آخرین فصل فاسد و ادامهٔ تلاش رقت‌بار خانواده جنایتکار بایدن و وزارت عدلیه تسلیح شدهٔ آنان برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۳ نیست."

این اتهامات در حالی مطرح شده است که ترمپ حالا نامزد پیشتاز حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده است. ترمپ، حامیانش و حتا شماری از رقبایش اتهامات وارده را رد و آنرا یک اقدام سیاسی تلقی می‌کنند.

اتهام تازه بر ترمپ، به دو ماه پس از انتخابات نومبر ۲۰۲۰ ایالات متحده تمرکز دارد که در این جریان ترمپ شکست خود را نپذیرفت و ادعا کرد که گویا پیروزی اش در انتخابات ''دزدی'' شده است. این اظهارات ترمپ موجب آشفتگی شده و شماری از حامیان وی به تاریخ ششم جنوری ۲۰۲۱ به مقر کانگرس امریکا یورش بردند و بر افسران پولیس حمله کردند.

پیش از این،‌ ترمپ به تاریخ ۱۸ جولای (۲۷ سرطان) گفت که جک اسمیت،‌ سارنوال ویژهٔ‌ وزارت عدلیهٔ ایالات متحده، برایش اطلاع داده است که هدف تحقیقات هیات منصفهٔ فدرال قرار می‌گیرد.

به گفتهٔ رییس جمهور پیشین ایالات متحده، هدف این تحقیقات مشخص ساختن این است که آیا شخص او در انتخابات ۲۰۲۰ به صورت غیرقانونی تلاش کرده است تا شکست خود را در مقابل جو بایدن،‌ رییس جمهور کنونی امریکا،‌ نپذیرد.

پس از آنکه ترمپ از کرسی قصر سفید کنار رفت، با اتهامات متعددی مواجه بوده است. در ماه اپریل، دونالد ترمپ، در ۳۴ فقرهٔ جرم جعلکاری سوابق تجارتی مرتبط به پرداختن پول به یک هنرپیشهٔ فلم‌های سکس، پیش از انتخابات سال ۲۰۱۶، اظهار بی‌گناهی کرد. رییس جمهور پیشین ایالات متحده در ماه جولای بار دیگر تاکید کرد که ''هیچ تخلفی'' انجام نداده است.