ناتو در واکنش به اظهارات ترمپ: ایالات متحده به متحدین اروپایی نیاز دارد

منشی عمومی ناتو در کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل

ینس استولتنبرگ، منشی عمومی سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) روز چهارشنبه ۱۴ فبروری (۲۵ دلو)، با اشاره به اظهارات اخیر دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده در مورد ناتو گفت که اروپا هزینه‌های دفاعی خود را افزایش داده و ایالات متحده به این متحدین نیاز دارد.

ترمپ روز شنبه گذشته در یک گردهمایی انتخاباتی در ایالت کارولینای جنوبی گفت که به متحدان ناتو هشدار داده است که اگر هزینهٔ کافی را برای مصارف دفاعی شان تخصیص ندهند، روسیه را ترغیب خواهد کرد تا "هرآنچه می‌خواهد" انجام دهد. او یکبار دیگر هشدار داد که ایالات متحده از آن کشورهای عضو این پیمان که در تخصیص هزینه‌های دفاعی خود کوتاهی می‌کنند، دفاع نخواهد کرد.

استولتنبرگ در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل، ابراز امیدواری کرد که ۱۸ عضو دیگر ناتو "دو فیصد از درآمد ناخالص خود را به امور دفاعی اختصاص دهند". او گفت که دو سال پس از تهاجم تمام عیار نظامی روسیه بر اوکراین، افزایش‌ هزینه‌های دفاعی ناتو بی‌پیشینه بوده است.

منشی عمومی ناتو در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران در مورد اظهارات جنجال برانگیز ترمپ گفت که ایالات متحده می‌داند که ایتلاف دفاعی برای امنیت خود آن کشور، چقدر مهم است. او اضافه کرد که ایالات متحده هیچ جنگی را "به تنهایی" نجنگیده است.

منشی عمومی ناتو بیان داشت که این انتقاد در مورد ناتو نیست بلکه در مورد برخی از اعضای پیمان ناتو می‌باشد که به قدر کافی برای ناتو هزینه نمی‌کنند. او اضافه کرد که افزایش جدید بودجه نظامی متحدین اروپایی، ثابت می‌کند که این پیام از سوی آنان، شنیده شده است.

استولتنبرگ اضافه کرد که کشورهای اروپایی جمعاً امسال، ۳۸۰ میلیون دالر را در سکتور دفاعی سرمایه گذاری می‌کنند.

آلمان، برای اولین بار از زمان ختم جنگ سرد، به هدف تخصیص دو در صد عواید ناخالص ملی خود به مصارف دفاعی رسید. حکومت آلمان، امسال حدود ۷۶.۸ میلیارد دالر را به امور دفاعی از طریق بودجه های منظم و ویژه، اختصاص می‌دهد اما حجم دقیق بودجه دفاعی آن‌کشور، محرمانه است و مشخص نمی‌باشد.

بر اساس تخمین قبلی ناتو، انتظار می‌رفت که ۱۱ عضو این پیمان در سال ۲۰۲۳، به هدف تعیین شدۀ دو فیصد برسند که این ۱۱ عضو شامل کشورهای ایالات متحده، پولند، یونان، استونیا، لتوانیا، فنلند، رومانیا، هنگری، لاتویا، بریتانیا و سلواکیا می‌باشد.