ترمپ باز خواستار بودجه برای ساختن دیوار مرزی می‌شود

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده در بودجۀ سال مالی ۲۰۲۰ امریکا ۸.۶ میلیارد دالر را برای ساختن دیوار مرزی میان امریکا و مکسیکو تقاضا خواهد داد.

مقام‌های آگاه از این طرح آقای ترمپ که نخواستند نام شان گرفته شود به خبرگزاری رویترز گفته اند که این کار رئیس جمهور به مردم امریکا نشان می‌دهد که تعهد وی برای تامین امنیت بهتر و جلوگیری از قاچاق انسان و مخدرات در مرز‌های امریکا با مکسیکو خلل ناپذیر است.

درخواست آقای ترمپ شش مرتبه بیشتر از بودجۀ است که کانگرس ایالات متحده برای پروژه های مرزی آن را منظور کرده است.

به نظر نمی‌رسد که با اکثریت قانونگذاران دموکرات در مجلس نمایندگان ایالات متحده که مخالف طرح ساختن دیوار مرزی اند، پیشنهاد آقای ترمپ از سوی کانگرس منظور شود.

صرف نظر از اینکه کانگرس امریکا بودجۀ پیشنهادی را برای این طرح منظور می‌کند یا خیر، چنین پیشنهاد استدلال آقای ترمپ را در مورد امنیت مرزی در کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ شکل خواهد کرد.

یکی از وعده‌های انتخاباتی آقای ترمپ در کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶ "دیوار را بساز" بود و اکنون "دیوار را تمام کن" از قبل به شعار وی در کارزار انتخابات ۲۰۲۰ مبدل شده است، انتخاباتی که آقای ترمپ انتظار دارد در آن برای دور چهارسالۀ دیگر ریاست جمهوری امریکا انتخاب شود.

سال مالی ۲۰۲۰ امریکا به تاریخ یکم اکتوبر ۲۰۱۹ آغاز می‌شود و باید طرح بودجۀ حکومت پیش از این تاریخ از سوی کانگرس تصویب شود، درغیرآن حکومت بار دیگر مسدود خواهد شد.

دیوار ۱۱۶۲ کیلومتری

ساختن دیوار ۱۱۶۲ کیلومتری در امتداد مرز امریکا-مکسیکو حدود ۱۸ میلیارد دالر هزینه بر‌ می‌دارد. به گفتۀ مقام‌های امریکایی تا کنون ۱۷۹ کیلومتر این دیوار ساخته شده است و برای اعمار هر کیلومتر آن بیش از ۱۵.۶ میلیون دالر مصرف خواهد شد.

آقای ترمپ در سال مالی ۲۰۱۹ خواستار ۵.۷ میلیارد دالر برای ساختن دیوار مرزی شده بود، اما کانگرس امریکا تنها ۱.۳۷۵ میلیارد دالر را برای این پروژه منظور کرد.

پس از این تصمیم کانگرس، رئیس جمهور ترمپ حالت اضطرار را در مرزهای جنوبی و جنوب غربی امریکا اعلام کرد تا بتواند از بودجۀ وزراتخانه های دولت به ویژه وزارت دفاع و وزارت امنیت داخلی برای تطبیق این پروژه استفاده کند.

شمار زیاد قانونگذاران امریکایی، اعم از دموکرات و جمهوریخواه، رئیس جمهور ترمپ را به خاطر اعلام حالت اضطرار به سوء استفاده از قدرت متهم کرده اند.

مجلس نمایندگان امریکا که در کنترول رقیبان دموکرات آقای ترمپ است، با اکثریت برای لغو حالت اضطرار رای داده است و انتظار می‌رود که مجلس سنا که در کنترول طرفداران جمهوریخواه رئیس جمهور است، نیز رای مجلس نمایندگان را تایید کند.