شدت گرما و خشکسالی بی‌پیشینه استانبول را با کمبود شدید آب مواجه کرده است

مسوولان در استانبول، بزرگترین شهر ترکیه، می‌گویند تغییرات اقلیمی، شدت گرما و خشکسالی بی‌پیشینه‌ این شهر را با کمبود آب مواجه کرده است.

زمستان خشک و به دنبال آن تابستانی با درجه حرارت بالا، تقریباً بسیاری از مخازن آب را خالی کرده است و کارشناسان هشدار می دهند در صورتی که بارندگی صورت نگیرد، استانبول ظرف چند هفته با کمبود شدید آب مواجه خواهد شد.

اداره آب و فاضلاب استانبول به طور مرتب سطوح در حال سقوط مخازن آب را اندازه گیری می کند و هشدار می‌دهد که به صرفه جویی آب نیاز است.

شهرداری استانبول روز چهارشنبه ۲۳ اگست (اول سنبله) برای مبارزه با این وضعیت، برنامه ها کوتاه مدت و طولانی مدت را اعلام کرد.

اکرم امام‌اوغلو، شهردار استانبول، تغییرات اقليم را مقصر خشکسالی دانست. او به صدای امریکا گفت: "بزرگترین تهدید برای جهان بحران اقليم است. مبارزه با اين بحران باید بیشتر و بیشتر شود."
اکنون آب از فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر از رودخانهٔ ملن ترکیه ار طریق نل‌ها به استانبول فراهم می‌شود تا نیازهای شهر را برآورده سازد.

آبنای باسفورس که شهر استانبول را به دو بخش بین آسیا و اروپا تقسیم کرده،‌ سیستم آب‌رسانی در این شهر را دشوار ساخته است.

توگبا اولمز هانچی، کارمند اداره آب و فاضلاب استانبول، می گوید: "ما یک مدیریت هماهنگ برای آب داریم و بیشترین مطالعات را روی استفادهٔ موثر [از آب] و صرفه جويى انجام می‌دهیم و آب را از رودخانه ملن می‌گیریم."

حدود ۳۵ درصد نفوس استانبول در بخش آسیایی و ۶۵ درصد آن در قسمت اروپایی شهر زندگی می‌کنند.

مقامات آب برای مقابله با مصرف بیش از حد آب به فناوری رو آورده اند. کاربران زیاد پیام‌هاى کتبی دریافت می کنند که در مورد مصرف آب زیاد به آنها هشدار می دهند. به هدف صرفه جویی از آب، شیردان‌های ویژه‌ برای کاهش فشار آب فراهم می شود.

با آنهم هم، کارشناسان می‌گویند که دمای بلند سبب تبخیر آب در ذخایر شده و هشدار می‌دهند که اگر به زودی باران نبارد، استانبول با کمبود شدید آب مواجه خواهد شد.

دوريان يلديز، کارمند نهاد هایدروپالیتکس ترکیه، گفت: "از آب باید تا حد امکان بطور موثر استفاده شود. و اگر بارندگی کافی در ماه های سپتمبر و اکتوبر صورت نگیرد، ادارهٔ تامین آب استانبول ناگزیر بر استفاده از آب محدودیت اعمال خواهد کرد."

مقامات آب‌رسانی در استانبول منتظر بارندگی اند و تاکید کرده اند که وضع محدودیت بر استفاده از آب گزینهٔ نهایی آنها خواهد بود.