استرداد خبرنگار در ازای تصدیق عضویت ناتو؛ چاووش اوغلو از سویدن انتقاد کرد 

مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجهٔ ترکیه

پس از آنکه سویدن تقاضای انقره برای استرداد یک خبرنگار را رد کرد، ترکیه بر استکهلم شدیداً انتقاد کرده و گفته است که این تقاضا بخشی از شرایط تصدیق عضویت سویدن در پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) است.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه از سویدن می‌خواهد تا ده‌ها تن از مظنونین دخیل در کودتای ناکام سال ۲۰۱۶ و اعضای حزب کارگران کردستان را به این کشور مسترد کند؛ حزبی که واشنگتن و اتحادیهٔ اروپا آن را منحیث سازمان تروریستی شناسایی کرده اند.

در میان این افراد، بولینت کینیس، مدیر مسوول روزنامهٔ "زمان امروز" یگانه فردی است که اردوغان نام‌گرفته خواهان استرداد او شده است.

محکمهٔ عالی سویدن این تقاضای رییس جمهور ترکیه را رد کرده و گفته است که او به خاطر باورهای سیاسی‌اش از سوی حکومت ترکیه مورد پی‌گرد قرار دارد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجهٔ ترکیه گفت که حکم محکمهٔ سویدن پیشرفت‌ها در خصوص مذاکرات حساس را پیرامون عضویت سویدن در ناتو به انحراف تهدید می‌کند. او افزود که رد تقاضا برای استرداد این خبرنگار "انکشاف بسیار منفی" است.

وزیر خارجهٔ ترکیه تاکید کرده است که استرداد این عضو حزب کارگران کردستان برای به دست آوردن منظوری ترکیه جهت کسب عضویت ناتو کافی نیست.

او افزود: "ما بیش از این نمی‌خواهیم از سویدن و فنلند سخنان خوب بشنویم. ما خواهان مشاهدهٔ اقدامات مستحکم استیم."

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، فنلند و سویدن برای کسب عضویت ناتو درخواست دادند، اما این درخواست باید توسط تمامی اعضای ناتو، به شمول ترکیه، تصویب شود.

در کنار ترکیه،‌ هنگری نیز تا هنوز درخواست‌های این دو کشور را تصدیق نکرده است.

قرار است وزیر خارجهٔ سویدن روز پنجشنبه عازم ترکیه شود؛ جاییکه به گفتۀ وزیر خارجۀ ترکیه بحث‌های بیشتری در خصوص جنجال‌های جاری صورت خواهد گرفت.