اردوغان درخواست عضویت سویدن در ناتو را امضا کرد 

اولف کریسترسن، صدر اعظم سویدن، ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو و رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، روز پنجشنبه، ۲۵ جنوری (پنجم دلو) درخواست عضویت سویدن در سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) را امضا کرد.

اولف کریسترسن، صدر اعظم سویدن، در رسانه اجتماعی ایکس نگاشته است که با تصمیم ترکیه یک گام اساسی در مسیر عضویت سویدن در ناتو برداشته شد.

پارلمان ترکیه هفتهٔ گذشته درخواست عضویت سویدن در ناتو را تصویب کرد.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید قصر سفید از رای پارلمان ترکیه برای پذیرش سویدن منحیث عضو ناتو استقبال کرد

اردوغان، پیش از این درخواست سویدن را با خریداری طیاره‌های جنگی از ایالات متحده مرتبط خوانده بود.

هنگری اکنون تنها متحد ناتو است که درخواست عضویت سویدن را تایید نکرده است. صدراعظم سویدن روز پنجشنبه اعلام کرد که هفتهٔ آینده با ویکتور اوربان، همتای هنگری خود در بروکسل ملاقات می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، محور اصلی مذاکرات میان این دو رهبر، عضویت سویدن در ناتو است و استکلهم تلاش می‌کند موانع باقی‌مانده را برطرف کند.

ترکیه که عضو ناتو است، عضویت سویدن را برای بیش از یک سال به تعویق انداخته بود و این کشور را به پناه دادن به اعضای حزب کارگران کردستان متهم کرده بود، گروهی که انقره آنرا تروریستی خوانده است.

اردوغان همچنین به موارد سوختاندن نسخه‌های از قرآن در سویدن واکنش‌ تند نشان داده بود.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید اردوغان در مورد سوختاندن نسخهٔ قرآن به سویدن هشدار داد

اردوغان تصویب عضویت سویدن در ناتو را با موافقت کانگرس امریکا با درخواست ترکیه برای خریداری ۴۰ جت جنگی اف‌-۱۶ و تجهیزات برای نوسازی کشتی‌های موجود ترکیه مرتبط خواند است.

او همچنین از کانادا و دیگر متحدان ناتو خواسته است که تحریم‌های تسلیحاتی بر ترکیه را لغو کنند.

جو بایدن، رییس‌ جمهور ایالات متحده، روز چهارشنبه چهارم دلو، با ارسال نامه‌ای از رهبران کمیته‌های روابط خارجی مجلس نمایندگان و سنا خواست تا روند فروش طیاره‌های اف-۱۶ را پس از تاییدی نهایی عضویت سویدن توسط ترکیه، بدون تاخیر به پیش ببرند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام امریکایی گزارش داد که بایدن در نامه‌اش خواستار تایید "بدون تاخیر" فروش این طیاره‌ها به ترکیه شده است.

رویترز همچنین به نقل از چهار منبع آگاه گزارش داد قصر سفید اوایل روز چهارشنبه با ارسال نامه‌ای به اعضای کانگرس، خواستار حمایت آنان از قرارداد فروش طیاره‌های جنگی اف-۱۶ و نوسازی کشتی‌های انقره شد.