مذاکرات میان انقره و استکهلم؛ آیا ترکیه با عضویت سویدن در ناتو توافق خواهد کرد؟

ینس استولتنبرگ،‌ منشی عمومی ناتو و اولف کریسترسن، صدر اعظم سویدن

ینس استولتنبرگ، منشی عمومی پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) می‌گوید که دپلومات‌های ارشد ترکیه و سویدن پنجشنبه آینده در مقر ناتو درخواست استکهلم برای پیوستن به این پیمان را به بحث خواهند گرفت.

منشی عمومی ناتو اضافه کرد که در این مذاکرات وزرای خارجهٔ و مشاوران استخباراتی ترکیه، سویدن و فنلند حضور خواهند داشت.

استولتنبرگ روز چهارشنبه ۲۸ جون (هفتم سرطان) در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که زمان آن فرا رسیده است تا از سویدن به عنوان عضو کامل ناتو پذیرایی شود.

متحدین ناتو بر ترکیه فشار وارد کرده اند تا تقاضای سویدن را در نشست بعدی این پیمان به تاریخ ۱۱ و ۱۲ جولای در لتوانیا، بپذیرد. اما به نظر می‌رسد که ترکیه هنوز هم مخالف پیوستن سویدن به ناتو بوده و بر این موقف خود پافشاری دارد.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید بلینکن از ترکیه و هنگری خواست که به اسرع وقت عضویت سویدن را در ناتو تایید کنند

ترکیه از سویدن خواسته است تا در بدل حمایت عضویت این کشور در ناتو، ده‌ها نفر از کردهایی را به انقره بسپارد که به انجام "اعمال تروریستی" در داخل ترکیه و دخیل بودن در کودتای ناکام سال ۲۰۱۶ آن کشور متهم اند.

ترکیه اتهام وارد کرده است که سویدن جایگاه امنی برای تروریست‌ها است، به ویژه اعضای حزب کارگردان کردستان که انقره آنرا منحیث گروه تروریستی شناسایی کرده است.

کشیدگی‌ها میان ترکیه و سویدن پس از آن افزایش یافت که راسموس پالودان، سیاست‌مدار راست‌گرای سویدنی، در ماه جنوری، نسخه‌ای از قرآن را در مقابل سفارت ترکیه به آتش‌کشید.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، در پاسخ رسمی به آن رویداد گفت: "این واضح است، آنانی که چنین عمل ننگین را در مقابل سفارت کشور ما انجام داده اند، نمی‌توانند بیش از این توقع هیچ گونه خیرخواهی را از ما در خصوص درخواست‌های خود برای عضویت ناتو داشته باشند."

سویدن به تاریخ ۱۲ جون (۲۲ جوزا) توافق کرد که یک شهروند ترکیه را که از حزب کارگران کردستان حمایت کرده بود، به ترکیه مسترد کند.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید سویدن یک حامی حزب کارگران کردستان را به ترکیه مسترد می‌کند

در کنار ترکیه، هنگری نیز با پیوستن سویدن با ناتو تا اکنون توافق نکرده است. اما انتظار می‌رود پارلمان این کشور به تاریخ هفتم جولای در این مورد راگیری کند.

پارلمان ترکیه در ماه مارچ ۲۰۲۳ قانونی را تصویب کرد و به فنلند اجازه داد تا عضویت ناتو را کسب کند و پس از آن به تاریخ چهارم اپریل سال روان میلادی فنلند که یکجا با سویدن درخواست داده بود، رسماََ با ناتو پیوست و عضو سی‌ و یکم این پیمان نظامی شد.

مقامات غربی اظهار امیدواری کرده اند که اردوغان پس از برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری، موقف‌اش را نرم سازد.

برخی از معلومات این گزارش از فرانس پرس گرفته شده است.