وزیران خارجهٔ امریکا و اسراییل: به جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای متعهدیم

از راست به چپ انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده،‌ الی کوهن، وزیر خارجهٔ اسراییل

انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده،‌ روز جمعه ۳۱ مارچ (۱۱ حمل) از طریق تماس تیلفونی با الی کوهن، وزیر خارجه اسراییل در مورد مسایل مختلف از جمله برنامهٔ هسته‌ای ایران صحبت کرد.

آقای بلینکن صبح وقت جمعه در تویتی نوشت:‌ ''امروز با کوهن، وزیر خارجهٔ اسراییل، صحبت کردم. ما در مورد اهمیت روابط دوجانبه، تلاش‌ها برای پیشبرد عادی‌سازی (روابط اسراییل با کشورهای عربی) و تعهدمان برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای گفتگو کردیم."


این دپلومات ارشد ایالات متحده در ادامهٔ این تویت همچنین گفته است که امریکا به ''راه حل دو دولت [اسراییل و فلسطین] متعهد باقی می‌ماند."

در همین حال، وزارت خارجهٔ ایالات متحده با نشر اعلامیه‌ای گفته است که وزیران خارجهٔ دو کشور در جریان این تماس تیلفونی به صورت اخص در مورد مشکلات مشترک شان از جمله ایران گفتگو کرده اند. اما در مورد جزییات آن معلومات ارایه نکرده است.

اظهارات بلینکن در حالی بیان شده است که ایران غنی‌سازی یورانیم را به گونه‌‌ای بی سابقه افزایش داده، اقدامی که با واکنش تند کشورهای غربی روبرو شده است.

در تازه‌ترین رویداد، یک جنرال ارشد ایالات متحده به تاریخ ۲۳ مارچ سال روان میلادی هشدار داد که ایران می‌تواند در "کمتر از دو هفته" مواد سوخت لازم برای استفاده در بم‌های هسته‌ای و در "چند ماه دیگر" سلاح هسته‌ای بسازد.

اما مارک میلی، لوی درستیز قوای مسلح ایالات متحدۀ ، حین صحبت با قانونگذاران امریکایی گفت که کشورش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای "متعهد باقی می ماند."

پیش از این نیز کولن کال، معاون پالیسی وزارت دفاع امریکا، نیز ماه گذشته به قانونگذاران گفت که اگر ایران تصمیم بگیرد مواد سوخت کافی برای سلاح هسته‌ای بسازد "حدود ۱۲ روز" طول می‌کشد.

این تخمین نسبت به سال ۲۰۱۸ زمانی که ادارهٔ دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا، از توافق هسته‌ای ایران خارج شد تغییری فاحشی دارد. در آن زمان تخمین زده می‌شد که ایران برای ساختن چنین مواد به حدود یک سال زمان نیاز دارد.

بر اساس توافق هسته‌ای ایران که در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا شد، این کشور موافقت کرد که غنی سازی یورانیوم خود را به کمتر از چهار درصد محدود کند، یعنی بسیار کمتر از سطح ۹۰ درصدی که برای ساخت سلاح‌ هسته‌ای لازم است و در ازای آن برخی از تعزیرات اقتصادی غرب بر ایران لغو شد.

اما این توافق پس از آن رو به پاشیدن نهاد که دونالد ترمپ در ماه می سال ۲۰۱۸ میلادی به گونهٔ یک جانبه از آن بیرون شد و تعزیرات اقتصادی را دوباره بر ایران وضع کرد.

یک سال پس از آن، تهران در اقدام تلافی‌جویانه، فعالیت‌های هسته‌ای خود را بر خلاف موارد توافقنامه افزایش داد و تا حال توانسته است یورانیم خود را به اندازهٔ غنی کند که به گفتهٔ مقام‌های ایالات متحده، می‌توان از آن در ساختن سلاح هسته‌ای کار گرفت. اما تهران همواره ادعا کرده است که برنامهٔ‌ هسته‌ای آن کشور برای مقاصد "صلح آمیز" است.