امریکا بر ادامه شناسایی طالبان به عنوان سازمان تروریستی و حفظ فشارها بر این گروه تاکید کرد

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز سه شنبه هشتم اکتوبر (۱۷ میزان) موقف حکومت امریکا در قبال طالبان را تکرار و تاکید کرد که این گروه همچنان به عنوان یک سازمان تروریستی جهانی شناخته می‌شود.

میلر در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوال خبرنگار صدای امریکا بر منافع حیاتی ایالات متحده در حصول اطمینان از اینکه افغانستان بار دیگر به سکوی حملات تروریستی علیه ایالات متحده تبدیل نشود، تاکید کرد.

او گفت: "مهم ترین علاقه ما در مورد افغانستان این بوده و خواهد بود که این کشور دیگر هرگز نتواند سکویی برای حملات تروریستی علیه ایالات متحده باشد و ما همچنان در برابر هر گونه تهدید تروریستی که متوجه ایالات متحده و متحدانش باشد، بسیار هوشیار خواهیم بود."

سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا همچنین تاکید کرد:‌ "همانگونه که از ما شنیده‌اید و قبلاً نشان داده‌ایم، ما توانایی‌های خود را حفظ می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که ایالات متحده در این زمینه [حملات تروریستی] از جمله [از قلمرو] افغانستان محافظت می‌شود."

با وجود تعهد طالبان در توافقنامه دوحه مبنی بر قطع روابط با گروه‌های تروریستی مانند القاعده در ازای خروج نیروهای خارجی از افغانستان، گزارش‌های نهادهای بین‌المللی و کشورهای همسایهٔ افغانستان نشان می‌دهند که طالبان همچنان به این تعهد عمل نکرده و روابط نزدیکی با القاعده حفظ کرده‌اند.

تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل متحد در گزارشی که به تاریخ ۱۰ جولای منتشر شد، هشدار داد که افغانستان با حضور گروه‌های تروریستی مانند القاعده و دولت اسلامی (داعش) همچنان منبع ناامنی خواهد بود. این گزارش تاکید می‌کند که این گروه‌ها با استفاده از پناهگاه‌های امن یا بهره‌گیری از ضعف طالبان، به تهدیدی برای امنیت منطقه‌ای و جهانی تبدیل می‌شوند و افغانستان را "به‌عنوان سرزمین مسالمت‌آمیز یا دوست" تلقی می‌کنند.

اما مقامات طالبان بار‌ها گفته‌اند که به هیچ گروه اجازه نخواهند داد که از قلمرو افغانستان به سایر کشور‌ها تهدید و یا حمله شود.

عادی سازی روابط با طالبان

سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده گفت که هرگونه گام مهم در جهت عادی‌سازی روابط با طالبان به بهبود رفتار این گروه در مسایل مرتبط به حقوق بشری به ویژه حقوق زنان و دختران بستگی دارد. او تاکید کرد که جامعهٔ‌ بین المللی در این موضوع وحدت قابل توجهی دارد.

متیو میلر گفت که طالبان به ستم‌ بر زنان و دختران ادامه می‌دهند و تاکید کرد که ایالات متحده با متحدان خود کار می‌کند تا طالبان را به خاطر پالیسی‌های تبعیض‌آمیزشان زیر فشار قرار بدهد.

میلر گفت:‌ "بنابراین، زمانی که می‌گویم حقوق بشر در اولویت تعامل ما با طالبان قرار دارد، به صورت خاص شامل حقوق زنان و دخترانی می‌شود که همچنان زیر ستم طالبان قرار دارند."

پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در ۱۵ اگست ۲۰۲۱، این گروه مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران بست. علاوه بر این، طالبان در دسمبر ۲۰۲۲ تحصیل دختران را در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی نیز ممنوع کردند.

در حال حاضر افغانستان یگانه کشور در جهان است که در آن دختران از رفتن به مکاتب متوسطه، لیسه و دانشگاه محروم شده اند. با وجود تاکید جدی جامعهٔ بین‌المللی برای از سرگیری آموزش دختران در افغانستان، این سومین سال است که طالبان به این محدودیت ادامه داده اند
اما حکومت طالبان رویکرد آن گروه را در خصوص آموزش و کار زنان و دختران "موضوع داخلی" افغانستان عنوان کرده که به گفتهٔ این گروه باید توسط خود افغان‌ها حل شود.

این اظهارات سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده در حالی بیان شده است که نگرانی‌های دوامدار در مورد رفتار طالبان با زنان و دختران و احتمال تبدیل شدن دوباره افغانستان به مرکز تروریزم موجب نگرانی کشور‌های مختلف جهان از جمله کشور‌های همسایه،‌ امریکا و متحدین آن شده است.