اوکراین استفاده رسمی از تلگرام را به دلیل نگرانی از جاسوسی روسیه ممنوع کرد

اوکراین روز جمعه ۲۰ سپتمبر (۳۰ سنبله) استفاده از شبکهٔ پیام‌رسان تلگرام را در وسایل و دستگاه‌های رسمی مقامات دولتی، پرسونل نظامی، و کارمندان ارشد به دلیل احتمال جاسوسی روسیه از پیام‌ها و کاربران، ممنوع کرد.

شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین این محدودیت را پس از آن اعلام کرد که کایریلو بودانوف، رییس ادارهٔ استخبارات نظامی اوکراین شواهدی مبنی بر توانایی روسیه برای جاسوسی از طریق این پلتفورم را به این شورا ارایه کرد.

آندری کووالینکو، رییس مرکز مقابله با اطلاعات نادرست شورای امنیت اوکراین در پستی در تلگرام گفت که این محدودیت تنها برای وسایل رسمی است و تلیفون‌های شخصی را شامل نمی‌شود.

در بیانیه شورای امنیت اوکراین آمده است که رییس ادارهٔ استخبارات نظامی اوکراین شواهدی ارایه کرده است که نشان می‌دهد ادارات ویژه روسیه قادر هستند به پیام‌های تلگرام، از جمله پیام‌های حذف شده و همچنین اطلاعات شخصی کاربران، دسترسی داشته باشند.

رییس ادارهٔ استخبارات نظامی اوکراین گفت: "من همیشه از آزادی بیان حمایت کرده و می کنم، اما موضوع تلگرام موضوع آزادی بیان نیست، مسئله امنیت ملی است."

تلگرام که دفتر مرکزی آن در دوبی است، توسط پاول دوروف روس‌‌تبار، تاسیس شد. او در سال ۲۰۱۴ پس از رد درخواست‌ها برای بستن گروه‌های مخالف در یکی دیگر از رسانه‌ای اجتماعی خود، روسیه را ترک کرد.

دوروف در ماه آگست امسال به محض ورود به فرانسه در جریان تحقیقاتی در ارتباط با استفاده از تلگرام در جرایمی چون کلاهبرداری، پولشویی، و به اشتراک‌گذاری تصاویر سواستفاده جنسی از کودکان، بازداشت شد.

سارنوالی فرانسه پس از انجام تحقیقات مقدماتی که چهار روز طول کشید، او را به قید وثیقه آزاد کرد.

تلگرام از اپلیکیشن‌های محبوب و رایج در اوکراین است و از زمان حمله روسیه به اوکراین در فبروری ۲۰۲۲ به یکی از منابع مهم اطلاع‌رسانی تبدیل شده است.

اما مقامات امنیتی اوکراین بارها در مورد استفاده از تلگرام در طول جنگ ابراز نگرانی کرده بودند.

ولادمیر زیلینسکی، رییس‌جمهور اوکراین، و فرماندهان نظامی و مقامات منطقه‌ای و شهری، اخبار جنگ را در تلگرام منتشر می‌کنند و تصمیمات مهم خود را در کانال‌های تلگرام گزارش می‌دهند.

رسانه‌های اوکراینی تخمین زده اند که حدود ۷۵ درصد از اوکراینی‌ها از این اپلیکیشن برای ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنند.