اوکراین: نیروهای روسی را به مرز شمال شرقی عقب راندیم

وسایط نظامیان اوکراین در منطقهٔ خارکیف که تازه از کنترول نیروهای روسیه بیرون شده است

رییس جمهور اوکراین روز دوشنبه ۱۲ سپتمبر (۲۱ سنبله) ادعا کرد که روستاهای بیشتری را در شمال شرق آن کشور از قوای روسیه پس گرفته و نیروهای روسی را به سمت مرز میان دو کشور عقب رانده است.

ولادیمیر زلینسکی روز دوشنبه گفت که نيروهای اوکراينی از زمان آغاز عملیات تعرضی در ماه جاری تا حالا بيش از شش هزار کيلومتر مربع قلمرواش را از کنترول قوای روسیه بیرون کرده اند. زیلینسکی افزود: "حرکت سربازان ما ادامه دارد."

در همین حال،‌ اولی سینیوبوف، والی منطقهٔ خارکیف واقع در شمال شرق اوکراین، گفته است که "در برخی از جبهات، مدافعان ما به سرحد ایالتی با فدراسیون روسیه رسیده اند" و افزود که عساکر روسی با هرج و مرج عقب نشینی کردند.

پیش از این،‌ وزارت دفاع روسیه در آخر هفتهٔ‌ گذشته تایید کرد که نیروهای خود را عقب می‌کشد و قوای خود را در منطقهٔ دونتسک شرقی دوباره مستقر می کند.

در همین حال، لوی درستیز قوای مسلح اوکراین گفته است که نیروهای کشورش در یک روز گذشته بیش از ۲۰ ساحه را از کنترول قوای روسیه بیرون کرده است.

وزیر دفاع برتیانیا نیز گفته است که نیروهای اوکراینی در روز اخیر قلمروهای زیادی را از نزد قوای روسیه پس گرفته اند.

شماری از تحلیلگران معتقد اند که جنگ اوکراین احتمالاََ در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه خواهد یافت. اما انستیتوت مطالعات جنگ که یک مرکز پژوهشی در شهر واشنگتن دی سی است، می گوید که "اوکراین جزر و مد این جنگ را به نفع خود تبدیل کرده است."

مقام های روسیه روز دوشنبه در واکنش به قلمرو های از دست رفته گفتند که مسکو به همه اهداف نظامی خود در اوکراین دست خواهد یافت.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی رییس جمهور روسیه، با استفاده از اصطلاحی که مسکو برای تهاجم نظامی خود به اوکراین استفاده می کند، گفت‌که ''عملیات نظامی ویژه ادامه دارد و تا زمانی که به همه اهدافی که از آغاز تعیین‌ شده، دست نیابیم، [این عملیات ویژه] ادامه خواهد داشت."

پسکوف همچنین تاکید کرد که ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، از "همه اقدامات" وزارت دفاع آن کشور آگاهی دارد.

ولادیمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، روز یکشنبه نیز از طریق رسانه‌های اجتماعی خطاب به مقام‌های روسیه گفته است که "هنوز هم فکر می‌کند می تواند ما را بترسانید، ما را بشکنید،‌ ما را مجبور کنید امتیاز بدهیم؟‌ سردی، گرسنگی، تاریکی و تشنگی برای ما به اندازهٔ‌ دوستی و برادری با شما ترسناک و کشنده نیست."

زیلینسکی افزود که اوکراین بدون روسیه گاز،‌ برق، آب و غذا خواهد داشت.