اوکراین به سیستم‌های دافع هوا ضرورت دارد

بر اساس یک گزارش جدید، اوکراین برای دفاع از حریم هوایی خود در مقابل جنگنده‌های نیروهای روسی به گونهٔ فوری به سیستم‌ها و مهمات بیشتر دافع هوا از جانب غرب نیاز دارد. آگاهان هشدار می‌دهند که اگر این کمک‌ها از جانب غرب به اوکراین نرسد، روسیه می‌تواند تکتیک‌هایی را که در سوریه برای بمباران شهرها استفاده می‌کرد، در اوکراین نیز تکرار کند.

در روزهای اول تهاجم روسیه، حریم هوایی اوکراین عمدتاً بدون سیستم محافظت بود و طیاره‌های جنگی روسی حملات هوایی را در خط مقدم جنگ در اوکراین انجام می دادند.

از زمانیکه اوکراین سیستم دافع هوا را از غرب به دست آورده است، نیروهای اوکراینی توانسته اند ده ها طیارهٔ جنگی، هلیکوپترها، و میزایل‌های روسیه را سرنگون کنند.

جستین برانک، تحلیلگر در موسسهٔ خدمات سلطنتی متحده گفت: "نیروی هوایی روسیه قدرت انداخت هوایی خود را در اوکراین به اندازهٔ کافی حفظ کرده اند. اما در حال حاضر نمی‌تواند به طور موثر از آن استفاده کند، زیرا اوکراین همچنان از ورود آنان به حریم هوایی خود در ارتفاعات کمتر جلوگیری می کند و اوکراین هنوز هم سیستم‌های انداخت میزایل ها از زمین به هوا را دارد. اما ذخایر میزایل ‌های اوکراینی برای دفاع هوایی تقریباً در حال تمام شدن است و انتظار نمی رفت تا این مدت هم دوام کند."

در همین حال، روسیه از طیاره های درون ساخت ایران و حملات موشکی دوربرد برای حمله به شهرها و زیرساخت های اوکراین استفاده می کند.

جستین برانک گفت: "غرب واقعاً باید روی ارسال مهمات اضافی و در نهایت جاگزینی سیستم پرتاب میزایل‌ها از زمین به هوا تمرکز کند که با این سیستم ما به راحتی می‌توانیم اوکراین را حمایت کنیم. البته که اینها سیستم‌های دوران شوروی سابق اند که ما خود در غرب از آنها استفاده نمی‌کنیم."

کشورهای غربی سیستم های دافع هوای مختلفی را به اوکراین فراهم کرده اند. وزیر دفاع اوکراین روز دوشنبه در تویتر اعلام کرد که کشورش نخستین سیستم میزایل زمین به هوا ساخت امریکا موسوم به (NASAMS) و سیستم میزایل‌ هوا به هوا ساخت ایتالیا موسوم به (Aspide) را از ایالات متحده، ناروی و اسپانیا دریافت کرده است.

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین گفت: "اولویت شماره یک ما، سیستم های دافع هوا است که شرکای ما این موضوع را به خوبی می دانند."

در همین حال، آلمان ماه گذشته یک سیستم دفاع هوایی بنام (Iris-T) را برای اوکراین ارسال کرد و ده ها تانک ضد طیاره بنام "جیپارد" را نیز فراهم خواهد کرد. فرانسه سیستم دفاع هوایی بنام "کروتال" را به اوکراین فرستاده است.

اما نویسندگان یک گزارش جدید گفته اند که اوکراین نیاز بیشتری به کمک غرب دارد و طیاره های جنگی پیشرفته کیف را در ایجاد ترس و دفع حملات دشمن کمک می کند.

آقای برانک می گوید که پیامدی ناگوار تسلط احتمالی روسیه بر حریم فضایی اوکراین واضح است.

در حالی که نیروهای زمینی روسیه مجبور به عقب نشینی در شرق اوکراین هستند، تحلیلگران نگران اند که کرملین ممکن بخواهد تکتیک هایی را که در سوریه استفاده کرده بودند، در شهرهای اوکراین نیز تکرار کنند.