ملل متحد و غرب خواهان آرامش و انتقال دموکراتیک قدرت در بنگله‌دیش شدند

مردم در داکه، پایتخت بنگله‌دیش، کناره‌گیری شیخ حسینه، صدراعظم پیشین آن کشور، را جشن می‌گیرند

پس از فرار شیخ حسینه، صدراعظم پیشین بنگله‌دیش، ملل متحد و قدرت‌های غربی خواهان آرامش و انتقال قدرت به گونه‌ای دموکراتیک در آن کشور شدند.

ایالات متحده از اردوی بنگله‌دیش به دلیلی تحسین کرد که به جای سرکوب بیشتر معترضان، حکومت موقت را تشکیل می‌دهد.

شیخ حسینه که روابط نزدیکی با قدرت منطقه‌ای از جمله هند داشت، در جریان ۱۵ سال قدرت خود رابطه همکاری با کشور‌های غربی نیز داشت، اما به دلیل چرخش به سمت خودکامگی، با انتقادهای روز افزون مواجه شد.

ایالات متحد از همه جناح‌ها در بنگله‌دیش خواست تا از ''خشونت بیشتر اجتناب'' کنند. این تقاضای امریکا در حالی صورت گرفت که اجساد افرادی که در جریان سرکوب‌ روز‌های اخیر در بنگله‌دیش کشته شدند، به صورت پراکنده در شفاخانه منتقل شده‌اند. علاوه بر آن، پس از فرار شیخ حسینه، داکا، پایتخت بنگله‌دیش، شاهد چور و چپاول شد."

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه‌ٔ ایالات متحده، در مورد مظاهرات و سرکوب معترضان گفت: ''در جریان چند هفته گذشته جان‌های زیادی از دست رفت و در روز‌های آینده ما خواهان آرامش و خویشتن‌داری استیم.''

شیخ حسینه، دختر شیخ مجیب‌الرحمان، رهبر استقلال بنگله‌دیش، در صدد سرکوب قیام سراسری بود که با مظاهرات محصلین در واکنش به سهمیه‌بندی مشاغل دولتی آغاز شد، مشاغلی که بیش از ۵۰ در صد آن به گروه‌های مشخص داده می‌شد. حکومت به رهبری حسینه این اعتراضات را به شدت سرکوب کرد و تنها روز یکشنبه نزدیک به ۱۰۰ نفر از معترضانی کشته شدند که خواهان کناره‌گیری شیخ حسینه بودند.

میلر همچنین گفت که ایالات متحده گزارش‌هایی مشاهده کرده است که نشان می دهد اردوی بنگله‌دیش از فشار برای سرکوب بیشتر مظاهرات که رهبری آنرا را محصلان بر عهده دارند،‌ اجتناب کرده است.

او در مورد این اقدام اردوی بنگله‌‌دیش گفت:‌ ''اگر این گزارش‌ها واقعیت باشد که اردو در برابر فراخوان‌ها برای سرکوب معترضان مقاومت کرده، این یک تحول مثبت خواهد بود.''

میلر همچنین گفت: ''ما از اعلام حکومت موقت استقبال می‌کنیم و هر گونه انتقال [قدرت] باید بر اساس قوانین بنگله‌دیش صورت بگیرد."

سخنگوی وزارت خارجه امریکا در مورد پرسشی که آیا اردوی آن کشور رهبر آینده بنگله‌دیش را انتخاب کند، گفت: ''می‌خواهیم بیبینیم که مردم بنگله‌دیش در مورد حکومت آینده بنگله‌دیش تصمیم بگیرند."

در عین حال، فرهان حق، سخنگوی انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد گفت که گوتیرش خواهان "انتقال مسالمت‌آمیز، منظم و دموکراتیک" قدرت در بنگله‌دیش شده و در عین حال، تاکید کرده که ''در مورد همه اعمال خشونت‌آمیز تحقیقات کامل، مستقل، بی‌طرفانه'' صورت بگیرد.''

بریتانیا که در گذشته بنگله‌دیش زیر مستعمره آن بود، از ملل متحد خواست تا رهبری تحقیقات خشونت‌های اخیر در بنگله‌دیش را بر عهده بگیرد.
دیوید لامی، وزیر خارجه بریتانیا، با نشر اعلامیه‌ای گفت: ''مردم بنگله‌دیش در مورد رویداد‌های چند هفته اخیر سزاوار تحقیقات کامل و مستقل به رهبری ملل متحد می‌باشند.''

اتحادیه اروپا نیز خواهان ''آرامش و خویشتن‌داری'' در بنگله‌دیش شده است.
جوزپ بورل، رییس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا گفت: ''این امری حیاتی است که یک انتقال منظم و مسالمت آمیز [قدرت] به سمت یک حکومت منتخب دموکراتیک با رعایت کامل حقوق بشر و اصول دموکراتیک تضمین شود.''

کشور‌های منطقه بلافاصله در مورد سقوط حکومت شیخ حسینه تبصره نکرده‌اند. حسینه نه تنها از حمایت هند برخوردار بود، بلکه با چین نیز روابط قوی داشت.

اما هند به شهروندان خود با جدیت سفارش کرده تا از سفر به بنگله‌دیش اجتناب کنند. رسانه‌های هندی گزارش داده‌اند که حسینه به یک پایگاه نظامی واقع در نزدیکی دهلی جدید، پایتخت آن کشور، پرواز کرده است.

یک منبع بلند پایه گفته است که حسینه می‌خواهد به لندن برود، اما معلوم نیست که آیا برایش اجازه داده خواهد شد یا خیر.

حسینه در جریان دوره کاری‌اش منحیث صدراعظم بنگله‌دیش روابط موثری با قدرت‌های غربی داشت. ایالات متحده در گذشته از کار‌کرد‌های اقتصادی حسینه در آن کشور، اولویت قرار دادن مبارزه بر ضد افراط‌گرایی اسلامی و پناه دادن به مهاجرین روهینگیایی که از میانمار فرار کرده‌اند، ستایش کرده بود.

اما ایالات متحده در سال‌های اخیر از تمایل حسینه به عملکرد‌های استبدادی انتقاد کرد و به دلیل نگرانی در مورد دموکراسی، تعزیرات ویزه را وضع کرد.