ملل متحد خواستار تحقیقات مستقل درباره قبرهای دسته جمعی ادعایی در غزه شد

کارمندان صحی در حال بررسی اجساد کشف شده از قبرهای دسته جمعی در نزدیکی شفاخانه ناصر در غزه

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه ۱۰ می (۲۱ ثور) خواستار تحقیقات مستقل فوری درباره قبرهای دسته جمعی که گفته می‌شود حاوی صدها جسد در نزدیکی شفاخانه‌های غزه است، شد.

اعضای شورای امینت ملل متحد در بیانیه‌ای "نگرانی عمیق خود را نسبت به گزارش‌های مربوط به کشف قبرهای دسته‌جمعی در داخل و اطراف تاسیسات صحی ناصر و شفا در غزه، جایی که چند صد جسد از جمله زنان، کودکان و افراد مسن در آن دفن شده‌اند، ابراز کردند."

آنها بر لزوم "پاسخگویی" در قبال هرگونه نقض قوانین بین المللی و "دسترسی بدون مانع به همه مکان‌های قبرهای دسته جمعی در غزه برای انجام تحقیقات فوری، مستقل، کامل، جامع، شفاف و بی طرفانه" تاکید کردند.

مقامات فلسطینی اواخر ماه اپریل از کشف صد‌ها جسد در قبر‌های دسته جمعی در شفاخانه ناصر واقع در منطقه خان یونس غزه گزارش دادند. این گزارش پس از آن نشر شد که نیروهای اسراییلی این شفاخانه را ترک کردند.

پس از یک عملیات خاص نیروهای اسراییلی، اجساد افراد در شفاخانه الشفا نیز کشف شد.

نظامیان اسراییلی گفته اند که ادعای فلسطینی‌ها مبنی بر اینکه نیروهای دفاعی اسراییل این اجساد را در قبر‌های دسته جمعی دفن کرده‌اند ''بی اساس و بی بنیاد'' است.

به گفته اردوی اسراییل، نیروهای آن کشور زمانی که در جستجوی گروگان‌ها بودند،‌ اجساد افرادی را بررسی کردند که قبلا توسط فلسطینی‌ها در نزدیکی شفاخانه ناصر دفن شده بودند و پس از معاینه، اجساد آنان را به محلی که دفن شده بودند، بازگرداندند.

نظامیان اسراییل با نشر اعلامیه‌ای گفته‌اند: "این معاینه با دقت و در مکان هایی انجام شد که معلومات استخباراتی حاکی از حضور احتمالی گروگان‌ها بود. معاینه با احترام و با حفظ کرامت اجساد انجام شد."

اسراییل از زمان آغاز عملیات نظامی خود در غزه که با حمله هفتم اکتوبر گروه حماس بر این کشور آغاز شد، بارها به شفاخانه‌ها در غزه حمله کرده است.

اسراییل حماس را متهم کرده است که از این تاسیسات به عنوان مراکز فرماندهی و در برخی موارد به عنوان مکان هایی استفاده می کند که گروگان های ربوده شده در آنجا نگه داشته می‌شدند.

مقام‌های اسراییلی گفته اند که جنگجویان حماس در جریان حملۀ هفتم اکتوبر بر اسراییل کم از کم ۱۱۷۰ نفر را کشته و کم و بیش ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز ماه گذشته خواستار تحقیقات مستقل در مورد گزارش های مربوط به قبرهای دسته جمعی در شفاخانهٔ شفا و مجتمع صحی ناصر در خان یونس شد.

روینا شمداسانی، سخنگوی کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، گفته است که این سازمان زنگ خطر را به صدا در آورده، زیرا به گفته او، اجساد زیادی کشف شده است.

شمداسانی افزود: ''دستان شماری از آنها بسته بود که البته نشان دهنده نقض جدی قوانین بین المللی حقوق بشر و حقوق بین الملل بشردوستانه است و این موارد مستلزم بررسی بیشتر است."

شمداسانی گفت که کمیشنری عالی حقوق بشر ملل متحد در حال حاضر برای تایید گزارش مقامات فلسطینی از جمله کشف ۳۰ جسد در شفاخانه الشفا کار می‌کند. بر اساس این گزارش‌ها، برخی از اجساد به شمول زنان و افراد مسن در زیر انبوهی از زباله‌ها دفن شده اند.