گوتیرش: جهان در خطر است و برای رسیدگی به آن به همکاری مستمر نیاز است

منشی عمومی ملل متحد روز سه شنبه ۱۳ سپتمبر (۲۲ سنبله) خواستار همبستگی و همکاری برای رسیدگی به وضعیت جهان شد که به گفتۀ وی معروض به خطر است.

انتونیو گوتیرش که در مراسم افتتاحیه ۷۷مین مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی می‌گرد، گفت: "ما ... برای ترویج صلح، حقوق بشر و توسعهٔ پایدار با جهان در خطر مواجه استیم. "

آقای گوتیرش با اشاره به درگیری‌ها، تغییرات اقلیم، سیستم مالی ورشکستهٔ جهانی، فقر، نابرابری، گرسنگی و انقسام گفت: "رسیدگی به چالش‌های مشترک مستلزم همبستگی مستمر است. "

هفتهٔ آینده ده‌ها تن از سران کشورها در مجمع عمومی ملل متحد سخنرانی خواهند کرد، جاییکه به گفتۀ مقام‌های امریکایی رهبران جهان گرد هم جمع می‌شوند تا در این مناسبت بر منشور ملل متحد در مورد حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها تاکید کند.

در همین حال قرار است مراسم خاکسپاری جنازه ملکه الیزابت دوم که روز پنجشنبه هشتم سپتمبر درگذشت دوشنبه آینده برگزار شود و انتظار می‌رود که بسیاری از رهبران جهان در آن شرکت کنند. تاکنون برنامهٔ مجمع عمومی ملل متحد تغییر نکرده اما ممکن تحت تاثیر این مراسم قرار گیرد.

نشستی در مورد بحث روی تعلیم و تربیه به روز دوشنبه برگزار خواهد شد که بیش از درگذشت ملکهٔ بریتانیا، ۹۰ رهبر حضور خود را در آن تایید کرده بودند.

ملکه الیزابت با ۷۰ سال سلطنت، هم از رهگذر طول عمر و هم از نظر دورۀ حکمروایی ریکارددار تاج و تخت در یک هزارۀ گذشته در بریتانیا بوده است.

سخنگوی گوتیرش گفت که او در مراسم تشییع جنازهٔ ملکهٔ بریتانیا به لندن سفر نخواهد کرد.