ملل متحد: بحیرهٔ مدیترانه به 'قبرستان کودکان' مبدل شده است

شماری از پناهجویانی که تلاش می ‌کنند از طریق بحیرهٔ مدیترانه خود را به اروپا برسانند

ملل متحد روز جمعه ۲۹ سپتمبر (هفتم میزان) گفت که شمار کشته شدگان که در تابستان سال روان میلادی می‌خواستند از طریق بحیرهٔ مدیترانه خود را به اروپا برسانند، سه برابر افزایش یافته و این بحیره به ''قبرستان کودکان'' مبدل شده است.

صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان (یونیسف) گفته است که دست‌کم ۹۹۰ نفر از افریقا زمانی بین ماه‌‌های جون و اگست جان‌های شان را از دست دادند و یا ناپدید شدند که می‌خواستند از طریق بحیرهٔ مدیترانه خود را به اروپا برسانند. بر اساس این گزارش، سال گذشته در زمان مشابه ۳۳۴ نفر هنگام سفر از طریق بحیرهٔ مدیترانه جان باخته بودند.

نیکولا دل ارکیپرت، هماهنگ‌ کنندهٔ یونیسف در ایتالیا، گفته است که دست‌کم ۲۸۹ کودک هنگام این سفر پرخطر دریایی شامل جان باختگان می‌شود.

هماهنگ‌ کنندهٔ یونیسف در ایتالیا گفت که در اوایل ماه سپتمبر تنها در جریان سه روز نزدیک به ۸۵۰۰ پناهجو به جزیرهٔ‌ لامپدوسا ایتالیا رسیدند و این روند احتمالاََ در هفته‌های آینده ادامه یابد.

دل ارکیپرت افزود که شماری کودکان زیر سن قانونی به اروپا در ما‌ه‌های آینده ممکن است افزایش یابد،‌ زیرا شماری از آنان به دلیل جنگ‌، آفات طبیعی یا حتا تغییرات اقلیمی در کشور‌های شان به اروپا سرازیر خواهند شد.

بر اساس گزارش‌ها، بین ماه‌های جنوری و سپتمبر سال روان میلادی ۱۱ هزار و ۶۰۰ فرد خردسال بدون همراه توسط قایق‌های کوچک به ایتالیا رسیدند. این رقم در مقایسه با همین مدت زمانی در سال ۲۰۲۲ میلادی ۶۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

رجینا دی دومنیکیس، رییس یونیسف برای اروپا، گفته است که ''بحیرهٔ مدیترانه به قبرستان کودکان و آیندهٔ آنان مبدل شده است.''

خانم دومنیکیس افزود:‌ "تلفات غم انگیز کودکانی که در جستجوی پناهندگی و امنیت در اروپا جان می‌بازند، نتیجه انتخاب‌های سیاسی و سیستم‌های مهاجرتی ناقص است."

بر اساس گزارش کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، از اول جنوری سال روان تا ۲۴ سپتمبر ۲۰۲۳ میلادی ۲۵۰۰ پناهجو یا در مسیر سفر بحیرهٔ مدیترانه جان باختند و یا هم ناپدید شده اند؛ این رقم جان باختگان در مقایسه با عین مدت زمان سال گذشته، ۵۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

دل ارکیپرت، هماهنگ‌ کنندهٔ یونیسف در ایتالیا، گفت که تنها در اوایل ماه سپتمبرتنها در جریان سه روز ۸۵۰۰ پناهجو به جزیرهٔ‌ لامپدوسا ایتالیا رسیدند و این روند احتمالاََ در هفته‌های آینده ادامه یابد.